De nieuwe regels voor drones zijn een omzetting van een Europese verordening. Ze leggen onder meer de verplichte registratie van drones op door zowel professionele gebruiker als recreanten, en ze veranderen hoe de geografische zones waar vliegverboden of beperkingen voor drones gelden - de zogenaamde geozones rond bijvoorbeeld luchthavens, gevangenissen, havens en militaire basissen - worden ingericht. Het uitgangspunt van de geozones wordt niet langer dat er een vliegverbod geldt, waarop het directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de FOD Mobiliteit een uitzondering kan geven, maar dat de zones toegelaten zijn onder voorwaarden. "Het is wel zo dat er lokaal nog kan worden opgelegd dat er eerst een toelating nodig is van een zonebeheerder", zegt Kris Clarysse van het DGLV. Volgens de nieuwe regels zullen zonebeheerders namelijk de verantwoordelijkheid voor bepaalde geozones uit handen nemen van het DGLV. Wat de zones rond de luchthavens in ons land betreft, wordt dat skeyes. SkeyDrone, het filiaal waarin de luchtverkeersleider zijn droneactiviteiten onderbracht, ontwikkelde daarom een gratis applicatie - zowel via web als mobiel - om het plannen van dronevluchten binnen de door skeyes gecontroleerde geozones makkelijker en sneller te maken: de Drone Service Application (DSA). "Dronegebruikers zullen vanaf eind december in een zeer groot deel van het door skeyes gecontroleerde luchtruim, zeker het lage luchtruim tot 120 meter, tot drie uur voor hun vlucht een aanvraag kunnen indienen", legt Kilian Thoelen van SkeyDrone uit. "Tot nu toe duurde dat soms acht tot vijftien dagen voor zo'n aanvraag werd goedgekeurd." De simpele aanvragen kan het systeem automatisch goedkeuren. Voor dronevluchten die een groter risico kunnen inhouden omdat ze bijvoorbeeld op grote hoogte of heel dicht bij de luchthaven worden uitgevoerd, neemt een luchtverkeersleider al dan niet in samenspraak met de luchthaven een beslissing. De gegevens van DSA zijn in eerste instantie alleen toegankelijk voor de luchtverkeerstorens. Volgens skeyes-CEO Johan Decuyper kunnen later afspraken gemaakt worden met bijvoorbeeld de luchthavens - die sommige vluchten mee moeten goedkeuren - en de politie voor rechtstreekse toegang tot de DSA-gegevens. Hoe de nieuw ingerichte geozones er uitzien, is volgens het DGLV overigens maandag vastgelegd door minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Het ministerieel besluit verschijnt binnenkort in het Staatsblad. Vanaf 31 december zullen de nieuwe zones te bekijken zijn op een overzichtskaart via map.droneguide.be. (Belga)

De nieuwe regels voor drones zijn een omzetting van een Europese verordening. Ze leggen onder meer de verplichte registratie van drones op door zowel professionele gebruiker als recreanten, en ze veranderen hoe de geografische zones waar vliegverboden of beperkingen voor drones gelden - de zogenaamde geozones rond bijvoorbeeld luchthavens, gevangenissen, havens en militaire basissen - worden ingericht. Het uitgangspunt van de geozones wordt niet langer dat er een vliegverbod geldt, waarop het directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV) van de FOD Mobiliteit een uitzondering kan geven, maar dat de zones toegelaten zijn onder voorwaarden. "Het is wel zo dat er lokaal nog kan worden opgelegd dat er eerst een toelating nodig is van een zonebeheerder", zegt Kris Clarysse van het DGLV. Volgens de nieuwe regels zullen zonebeheerders namelijk de verantwoordelijkheid voor bepaalde geozones uit handen nemen van het DGLV. Wat de zones rond de luchthavens in ons land betreft, wordt dat skeyes. SkeyDrone, het filiaal waarin de luchtverkeersleider zijn droneactiviteiten onderbracht, ontwikkelde daarom een gratis applicatie - zowel via web als mobiel - om het plannen van dronevluchten binnen de door skeyes gecontroleerde geozones makkelijker en sneller te maken: de Drone Service Application (DSA). "Dronegebruikers zullen vanaf eind december in een zeer groot deel van het door skeyes gecontroleerde luchtruim, zeker het lage luchtruim tot 120 meter, tot drie uur voor hun vlucht een aanvraag kunnen indienen", legt Kilian Thoelen van SkeyDrone uit. "Tot nu toe duurde dat soms acht tot vijftien dagen voor zo'n aanvraag werd goedgekeurd." De simpele aanvragen kan het systeem automatisch goedkeuren. Voor dronevluchten die een groter risico kunnen inhouden omdat ze bijvoorbeeld op grote hoogte of heel dicht bij de luchthaven worden uitgevoerd, neemt een luchtverkeersleider al dan niet in samenspraak met de luchthaven een beslissing. De gegevens van DSA zijn in eerste instantie alleen toegankelijk voor de luchtverkeerstorens. Volgens skeyes-CEO Johan Decuyper kunnen later afspraken gemaakt worden met bijvoorbeeld de luchthavens - die sommige vluchten mee moeten goedkeuren - en de politie voor rechtstreekse toegang tot de DSA-gegevens. Hoe de nieuw ingerichte geozones er uitzien, is volgens het DGLV overigens maandag vastgelegd door minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. Het ministerieel besluit verschijnt binnenkort in het Staatsblad. Vanaf 31 december zullen de nieuwe zones te bekijken zijn op een overzichtskaart via map.droneguide.be. (Belga)