De nood aan een nieuwe typegoedkeuring en scherpere controle kwam bovenaan de politieke agenda te staan toen in de herfst van 2015 dieselgate losbarstte. De Duitse autobouwer Volkswagen bleek de uitstoot van zijn dieselwagens te manipuleren, later werd duidelijk dat ook andere constructeurs zich aan die praktijk bezondig(d)en. Zestien maanden nadat de Europese Commissie haar wetsvoorstel ter zake heeft gepresenteerd, hebben de bevoegde ministers er nu een akkoord over bereikt. De nieuwe wetgeving over de typegoedkeuring van auto's moet in de eerste plaats de kwaliteit van de tests verhogen die uitgevoerd worden op nieuwe modellen. Die zal gebeuren onder reële omstandigheden ('Real Driving Emissions Test'). Ook het markttoezicht op voertuigen die reeds groen licht kregen, moet scherper. De lidstaten en de Europese Commissie krijgen de mogelijkheid om steekproeven uit te voeren om in een vroeg stadium bedrog op te sporen. Autobouwers en importeurs die de boel belazeren, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 30.000 euro per voertuig. Voor de nieuwe wetgeving van kracht wordt, moeten de lidstaten nog een akkoord vinden met het Europees Parlement. De Europese consumentenorganisatie BEUC hoopt dat de parlementsleden meer ambitie aan de dag leggen. "Want de lidstaten riskeren van de dieselgate-hervormingen een papieren tijger te maken", luidt het vandaag. (Belga)

De nood aan een nieuwe typegoedkeuring en scherpere controle kwam bovenaan de politieke agenda te staan toen in de herfst van 2015 dieselgate losbarstte. De Duitse autobouwer Volkswagen bleek de uitstoot van zijn dieselwagens te manipuleren, later werd duidelijk dat ook andere constructeurs zich aan die praktijk bezondig(d)en. Zestien maanden nadat de Europese Commissie haar wetsvoorstel ter zake heeft gepresenteerd, hebben de bevoegde ministers er nu een akkoord over bereikt. De nieuwe wetgeving over de typegoedkeuring van auto's moet in de eerste plaats de kwaliteit van de tests verhogen die uitgevoerd worden op nieuwe modellen. Die zal gebeuren onder reële omstandigheden ('Real Driving Emissions Test'). Ook het markttoezicht op voertuigen die reeds groen licht kregen, moet scherper. De lidstaten en de Europese Commissie krijgen de mogelijkheid om steekproeven uit te voeren om in een vroeg stadium bedrog op te sporen. Autobouwers en importeurs die de boel belazeren, kunnen een boete krijgen die oploopt tot 30.000 euro per voertuig. Voor de nieuwe wetgeving van kracht wordt, moeten de lidstaten nog een akkoord vinden met het Europees Parlement. De Europese consumentenorganisatie BEUC hoopt dat de parlementsleden meer ambitie aan de dag leggen. "Want de lidstaten riskeren van de dieselgate-hervormingen een papieren tijger te maken", luidt het vandaag. (Belga)