BelPIU is op 15 januari 2018 gelanceerd. De Belgische passagiersinformatie-eenheid moet de gegevens van passagiers die met internationale transportmiddelen naar België reizen verzamelen, opslaan en verwerken. Voor 38 procent van de vliegreizigers, gebeurt dat al, schreef De Tijd eerder deze maand nog. De regering had aangekondigd dat eind 2018 al 75 procent van de reizigers gescreend zou worden, maar het is moeilijker dan gedacht om het systeem te linken aan de verschillende reservatiesystemen van vliegtuigmaatschappijen. In totaal werden 11 miljoen passagiers gescreend. Het Crisiscentrum heeft er echter goede hoop op tegen april toch aan die 75 procent te geraken. "Het ziet er goed uit, maar alles valt of staat met de IT-omgeving", legt directeur-generaal Bart Raeymaekers uit. "We zouden snel kunnen gaan, maar we willen ook de zekerheid dat het werkt." De screening zou in principe ook moeten gebeuren voor internationaal trein- en busvervoer. De toenmalige regering-Michel zetten in juli vorig jaar het licht op groen voor twee proefprojecten, met Eurostar en Flixbus. Volgens Raeymaekers zijn de gesprekken daarover volop bezig, maar is er nog discussie over het concrete systeem dat gebruikt kan worden. "Elke transportmodus heeft zijn eigen economische realiteit. Iemand die vliegt moet sowieso op voorhand al paspoortinformatie doorgeven, dat kan je niet zomaar overzetten op treinen en bussen of er worden geen tickets meer verkocht. We hebben een evenwicht nodig tussen veiligheid en economische leefbaarheid." Een concrete timing voor de start van het project, is er nog niet. (Belga)

BelPIU is op 15 januari 2018 gelanceerd. De Belgische passagiersinformatie-eenheid moet de gegevens van passagiers die met internationale transportmiddelen naar België reizen verzamelen, opslaan en verwerken. Voor 38 procent van de vliegreizigers, gebeurt dat al, schreef De Tijd eerder deze maand nog. De regering had aangekondigd dat eind 2018 al 75 procent van de reizigers gescreend zou worden, maar het is moeilijker dan gedacht om het systeem te linken aan de verschillende reservatiesystemen van vliegtuigmaatschappijen. In totaal werden 11 miljoen passagiers gescreend. Het Crisiscentrum heeft er echter goede hoop op tegen april toch aan die 75 procent te geraken. "Het ziet er goed uit, maar alles valt of staat met de IT-omgeving", legt directeur-generaal Bart Raeymaekers uit. "We zouden snel kunnen gaan, maar we willen ook de zekerheid dat het werkt." De screening zou in principe ook moeten gebeuren voor internationaal trein- en busvervoer. De toenmalige regering-Michel zetten in juli vorig jaar het licht op groen voor twee proefprojecten, met Eurostar en Flixbus. Volgens Raeymaekers zijn de gesprekken daarover volop bezig, maar is er nog discussie over het concrete systeem dat gebruikt kan worden. "Elke transportmodus heeft zijn eigen economische realiteit. Iemand die vliegt moet sowieso op voorhand al paspoortinformatie doorgeven, dat kan je niet zomaar overzetten op treinen en bussen of er worden geen tickets meer verkocht. We hebben een evenwicht nodig tussen veiligheid en economische leefbaarheid." Een concrete timing voor de start van het project, is er nog niet. (Belga)