Schouppe bezorgd over keuzes in NMBS-dossier

© Belga

CD&V-politicus en voormalig spoorbaas Etienne Schouppe twijfelt eraan dat de nieuwe NMBS-structuur tegen 2014 op poten zal staan.

Etienne Schouppe is bezorgd over de keuze van de regering voor topfiguren bij de NMBS zonder spoorwegervaring. Schouppe zegt niet dat de nieuwe NMBS-topman Frank Van Massenhove en transitiemanager Jean-Pierre Hansen onbekwaam zijn voor hun functie. “Maar om de NMBS echt op de rails te krijgen zal er ervaring nodig zijn en zal er zo snel mogelijk moeten samengewerkt worden”, aldus Schouppe in Terzake.

De NMBS wordt grondig hervormd. Het spoorwegbedrijf gaat van een drieledige naar een tweeledige structuur. De NMBS-holding, die nu onder meer verantwoordelijk is voor het personeel, verdwijnt. Exploitant NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel blijven wel bestaan.

Twijfels bij haalbaarheid timing

Bedoeling is om de vernieuwde structuur tegen 1 januari 2014 rond te hebben. Maar gewezen NMBS-baas Schouppe heeft twijfels bij de haalbaarheid van die timing. Zo wordt het volgens hem een moeilijke klus om de taken van de NMBS-Holding te verdelen tussen de NMBS en Infrabel.

Om de timing te halen moet er bovendien tegen midden november een goedgekeurd business plan op tafel liggen. Dat betekent dat de pas aangestelde transitiemanager Jean-Pierre Hansen maar enkele weken de tijd heeft.

Bovendien zal de nieuwe NMBS-baas Frank Van Massenhove, die in november aan de slag gaat, geconfronteerd worden met een plan dat hij zelf niet mee onderhandeld heeft.

Er wacht Frank Van Massenhove een bijzonder moeilijke taak

Etienne Schouppe

Volgens Schouppe mag men rond Van Massenhove ook geen “te hoge verwachtingen hebben” op korte termijn. “Er wacht hem een bijzonder moeilijke taak”, klonk het. Ook al twijfelt hij niet aan de capaciteiten van Hansen en Van Massenhove, toch toont Schouppe zich wat “bezorgd” over de keuze van de regering voor topfiguren zonder ervaring bij de spoorwegen. Om de problemen bij de NMBS op te lossen, zal er volgens Schouppe ervaring nodig zijn.

“Men heeft mensen nodig die de spoorwegen van binnen en van buiten kennen. Die ervaring, die er binnen de spoorwegen is, zal men moeten inzetten en men moet zo snel mogelijk moeten samenwerken”. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content