Op verschillende punten zit er vooruitgang in de Vlaamse ICCS-resultaten tegenover 2009, maar voor democratische participatie scoort Vlaanderen nog steeds bijzonder slecht. "Dat zien we ten eerste op de school zelf", zeggen de onderzoekers van de KU Leuven. "De Vlaamse jongeren krijgen weinig mogelijkheden om zelf actief deel te nemen aan het bestuur van de school, door bijvoorbeeld leerlingenraden en dergelijke initiatieven." "Als Scholierenkoepel stellen we vast dat deze internationale studie grotendeels de bevindingen bevestigt die de Vlaamse overheid zelf eerder dit jaar bekendmaakte, naar aanleiding van hun peiling 'Burgerzin en burgerschapseducatie': op het gebied van kennis over politiek en maatschappij scoren de Vlaamse jongeren vrij goed, maar de praktijk blijkt een heel ander verhaal", reageert de Scholierenkoepel. "Scholen vullen onze benzinetank met burgerschap, maar durven het gaspedaal van participatie niet volledig induwen. Dan moet het niet verbazen dat onze motor niet aanslaat", aldus el Mard. "Daarom herhalen we als Scholierenkoepel met klem de vraag die 17.000 scholieren al eerder in het Scholierenrapport over de nieuwe eindtermen lieten horen: zorg dat scholen eerst zelf doordrongen geraken van burgerschap, alvorens ze hun leerlingen het proberen aan te leren." (Belga)

Op verschillende punten zit er vooruitgang in de Vlaamse ICCS-resultaten tegenover 2009, maar voor democratische participatie scoort Vlaanderen nog steeds bijzonder slecht. "Dat zien we ten eerste op de school zelf", zeggen de onderzoekers van de KU Leuven. "De Vlaamse jongeren krijgen weinig mogelijkheden om zelf actief deel te nemen aan het bestuur van de school, door bijvoorbeeld leerlingenraden en dergelijke initiatieven." "Als Scholierenkoepel stellen we vast dat deze internationale studie grotendeels de bevindingen bevestigt die de Vlaamse overheid zelf eerder dit jaar bekendmaakte, naar aanleiding van hun peiling 'Burgerzin en burgerschapseducatie': op het gebied van kennis over politiek en maatschappij scoren de Vlaamse jongeren vrij goed, maar de praktijk blijkt een heel ander verhaal", reageert de Scholierenkoepel. "Scholen vullen onze benzinetank met burgerschap, maar durven het gaspedaal van participatie niet volledig induwen. Dan moet het niet verbazen dat onze motor niet aanslaat", aldus el Mard. "Daarom herhalen we als Scholierenkoepel met klem de vraag die 17.000 scholieren al eerder in het Scholierenrapport over de nieuwe eindtermen lieten horen: zorg dat scholen eerst zelf doordrongen geraken van burgerschap, alvorens ze hun leerlingen het proberen aan te leren." (Belga)