Scholengroep Brussel niet opgezet met ‘zoveelste kaakslag’ voor Brussels onderwijs

Rellen in Brussel op 15 november 2017 © Belga

Na de rellen aan het Brusselse Muntplein is er vanuit verschillende hoeken naar het Brusselse onderwijs gewezen. Jacky Goris, algemeen directeur van de Scholengroep Brussel, vindt het ’tijd dat het onderwijs het respect krijgt dat het verdient’.

Het Brusselse GO! Onderwijs en haar Pedagogisch Project legt duidelijke accenten op onder meer burgerzin, kritisch denken en filosoferen met jongeren. Zo investeren heel wat scholen in mindfulness en yoga opdat kinderen zich al op jonge leeftijd zouden leren beheersen, benadrukt de Scholengroep Brussel donderdag in een persbericht.

Na de rellen van woensdag werd weliswaar snel gesproken over de lamentabele toestand van het Brussels onderwijs. ‘Dit soort beweringen, die wel erg kort door de bocht gaan, werken zeer ontmoedigend. Net omdat we al vele jaren echt werk maken van gelijke onderwijskansen en kansarmoede, onder meer via binnenklasdifferentiatie, geïndividualiseerd onderwijs en co-teaching’, zegt Goris.

Wanneer men bij rellen, aanslagen of radicalisering steevast blijft stellen dat u0022het onderwijsu0022 alle maatschappelijk problemen dient aan te pakken en op te lossen, dan wordt het hoog tijd dat u0022het onderwijsu0022 daarvoor ook het respect krijgt dat het verdient

Jacky Goris, Scholengroep Brussel

De Scholengroep Brussel blijft intussen inzetten op het onthaal en de begeleiding van nieuwe leerkrachten. Goris beseft dat als leerkracht werken in Brussel geen eenvoudige opdracht is en het dagelijks inzet en een volgehouden engagement vraagt. ‘Wanneer men bij rellen, aanslagen of radicalisering steevast blijft stellen dat “het onderwijs” alle maatschappelijk problemen dient aan te pakken en op te lossen, dan wordt het hoog tijd dat “het onderwijs” daarvoor ook het respect krijgt dat het verdient’, besluit Goris.

Partner Content