De EU-ministers kwamen overeen om, vertrekkende van de normen die tegen 2021 moeten worden gehaald, de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met nog eens 35 procent te reduceren en de uitstoot van bestelwagens met 30 procent. Voor beide categorieën voertuigen willen ze een tussentijdse doelstelling van -15 procent tegen 2025. Een groot aantal lidstaten wilde verder gaan, maar anderen wilden daar absoluut niet van weten. Vooral Duitsland en enkele Oost-Europese lidstaten worden met de vinger gewezen. Minister Schauvliege betreurt dat "het ambitieuze Belgische (én Vlaamse) standpunt om -20 procent tegen 2025 en -40 procent tegen 2030 te realiseren, het niet gehaald heeft", klinkt het in een mededeling van haar kabinet. "Zij betreurt ook dat landen die wél altijd voor ambitieuze Europese doelstellingen pleiten, in de praktijk niet bereid blijken om ook ambitieuze Europese maatregelen te nemen." "De Europese Unie", zegt Schauvliege nog, "dient net om gemeenschappelijke uitdagingen (klimaat) en grensoverschrijdende moeilijkheden (uitstoot) aan te pakken zonder in onderlinge concurrentie tussen lidstaten te vervallen." (Belga)

De EU-ministers kwamen overeen om, vertrekkende van de normen die tegen 2021 moeten worden gehaald, de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met nog eens 35 procent te reduceren en de uitstoot van bestelwagens met 30 procent. Voor beide categorieën voertuigen willen ze een tussentijdse doelstelling van -15 procent tegen 2025. Een groot aantal lidstaten wilde verder gaan, maar anderen wilden daar absoluut niet van weten. Vooral Duitsland en enkele Oost-Europese lidstaten worden met de vinger gewezen. Minister Schauvliege betreurt dat "het ambitieuze Belgische (én Vlaamse) standpunt om -20 procent tegen 2025 en -40 procent tegen 2030 te realiseren, het niet gehaald heeft", klinkt het in een mededeling van haar kabinet. "Zij betreurt ook dat landen die wél altijd voor ambitieuze Europese doelstellingen pleiten, in de praktijk niet bereid blijken om ook ambitieuze Europese maatregelen te nemen." "De Europese Unie", zegt Schauvliege nog, "dient net om gemeenschappelijke uitdagingen (klimaat) en grensoverschrijdende moeilijkheden (uitstoot) aan te pakken zonder in onderlinge concurrentie tussen lidstaten te vervallen." (Belga)