De scanners sparen een hoop tijd uit. Vroeger moesten controleurs wagens aan de kant zetten om na te gaan of de verkeersbelasting betaald was. De scanners zijn verbonden met een databank, die meteen kan aangeven of de chauffeur in orde is. De Vlaamse Belastingdienst, die in Vlaanderen de verkeersbelasting controleert, gebruikt het systeem al sinds vorig jaar. In Wallonië en Brussel controleert de douane nog de verkeersbelasting. Sinds twee maanden hebben de douaniers ook zo'n nummerplatenscanners ter beschikking. Sp.a-kamerlid Karin Temmerman vroeg de eerste resultaten op en die liegen er niet om. Bij vroegere controles zonder scanners werden op honderd voertuigen die aan de kant werden gezet vier tot acht overtredingen vastgesteld. Met behulp van de scanner zetten de douaniers nu nog enkel voertuigen aan de kant die waarschijnlijk niet in orde zijn. Bij de scannercontroles blijkt dan ook 95 procent van de aan de kant gezette chauffeurs in overtreding te zijn. Crombez gaf ook aan dat de scanners in de toekomst ook door de politie voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over controle op de verplichte autoverzekering, het opvolgen van rondtrekkende dievenbendes en controle op de regels rond internationaal en binnenlands transport. Daarvoor moeten de gegevens van verschillende databanken wel met elkaar uitgewisseld worden. (NICOLAS MAETERLINCK)

De scanners sparen een hoop tijd uit. Vroeger moesten controleurs wagens aan de kant zetten om na te gaan of de verkeersbelasting betaald was. De scanners zijn verbonden met een databank, die meteen kan aangeven of de chauffeur in orde is. De Vlaamse Belastingdienst, die in Vlaanderen de verkeersbelasting controleert, gebruikt het systeem al sinds vorig jaar. In Wallonië en Brussel controleert de douane nog de verkeersbelasting. Sinds twee maanden hebben de douaniers ook zo'n nummerplatenscanners ter beschikking. Sp.a-kamerlid Karin Temmerman vroeg de eerste resultaten op en die liegen er niet om. Bij vroegere controles zonder scanners werden op honderd voertuigen die aan de kant werden gezet vier tot acht overtredingen vastgesteld. Met behulp van de scanner zetten de douaniers nu nog enkel voertuigen aan de kant die waarschijnlijk niet in orde zijn. Bij de scannercontroles blijkt dan ook 95 procent van de aan de kant gezette chauffeurs in overtreding te zijn. Crombez gaf ook aan dat de scanners in de toekomst ook door de politie voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden. Het gaat dan bijvoorbeeld over controle op de verplichte autoverzekering, het opvolgen van rondtrekkende dievenbendes en controle op de regels rond internationaal en binnenlands transport. Daarvoor moeten de gegevens van verschillende databanken wel met elkaar uitgewisseld worden. (NICOLAS MAETERLINCK)