"De vakbonden willen aan tafel zitten maar zijn niet bereid om zomaar even gauw alle eisen in te willigen", onderstreept Hans Elsen, secretaris bij ACV Puls. "Als Ryanair werknemers wil ontslaan in België, staan wij erop dat de Wet Renault wordt nageleefd. Op basis van onderhandelingen moet dan blijken welke maatregelen kunnen worden genomen." In een gesprek met Belga gaf Ryanair-topman Michael O'Leary gisteren te kennen dat de Belgische activiteiten van Ryanair niet ongeschonden uit de coronacrisis zullen komen. Er zullen jobs verdwijnen in België, klonk het. Om hoeveel jobs het gaat op de luchthavens van Zaventem en Charleroi, kon hij nog niet zeggen. De Ryanair-oprichter haalde opnieuw uit naar de concurrentie, die volgens hem onrechtmatige staatssteun krijgt om de coronacrisis te kunnen overleven. Hij vergelijkt die concurrenten met "junkies" en dreigt te zullen procederen tegen eventuele staatssteun voor Brussels Airlines of Lufthansa. Ryanair trok in enkele landen al naar de rechter om oneerlijke concurrentie door staatshulp aan te klagen. Volgens ACV Puls heeft Ryanair ondertussen "in elk land contact opgenomen met de vakbonden om verdere gesprekken te voeren". "Niet verrassend was dat ze overal inleveringen eisen van de werknemers. Het management wil dat we op een drafje antwoorden op hun eisen, wat niet de bedoeling kan zijn", zegt Elsen. "Wij aanvaarden niet dat er op deze manier wordt gehandeld. Ryanair moet de regels van het spel volgen en zich conformeren aan de wetgeving in elk land. Met de vakbonden willen we ook heel precies weten hoeveel jobs ze in elk land weg willen. Voorts willen we zicht krijgen op de precieze motieven om zo diep te willen snoeien", aldus Elsen. De bonden zeggen open te staan voor een sociale dialoog maar verlangen wel dat Ryanair alle kaarten op tafel legt en cijfers per land presenteert. In België heeft Ryanair, naar aanleiding van de coronacrisis, volgens ACV Puls "dankbaar gebruikgemaakt van ons systeem van economische werkloosheid voor zijn cabinepersoneel en piloten". "Zo profiteerde Ryanair dus ook van de steun van de Belgische belastingbetalers", aldus Elsen. "Spijtig genoeg heeft Ryanair het dossier economische werkloosheid nog altijd niet opgeladen bij de RVA, waardoor de tijdelijke werkloosheid niet kan worden uitbetaald. Hierdoor begint de situatie dramatisch te worden voor het cabinepersoneel." (Belga)

"De vakbonden willen aan tafel zitten maar zijn niet bereid om zomaar even gauw alle eisen in te willigen", onderstreept Hans Elsen, secretaris bij ACV Puls. "Als Ryanair werknemers wil ontslaan in België, staan wij erop dat de Wet Renault wordt nageleefd. Op basis van onderhandelingen moet dan blijken welke maatregelen kunnen worden genomen." In een gesprek met Belga gaf Ryanair-topman Michael O'Leary gisteren te kennen dat de Belgische activiteiten van Ryanair niet ongeschonden uit de coronacrisis zullen komen. Er zullen jobs verdwijnen in België, klonk het. Om hoeveel jobs het gaat op de luchthavens van Zaventem en Charleroi, kon hij nog niet zeggen. De Ryanair-oprichter haalde opnieuw uit naar de concurrentie, die volgens hem onrechtmatige staatssteun krijgt om de coronacrisis te kunnen overleven. Hij vergelijkt die concurrenten met "junkies" en dreigt te zullen procederen tegen eventuele staatssteun voor Brussels Airlines of Lufthansa. Ryanair trok in enkele landen al naar de rechter om oneerlijke concurrentie door staatshulp aan te klagen. Volgens ACV Puls heeft Ryanair ondertussen "in elk land contact opgenomen met de vakbonden om verdere gesprekken te voeren". "Niet verrassend was dat ze overal inleveringen eisen van de werknemers. Het management wil dat we op een drafje antwoorden op hun eisen, wat niet de bedoeling kan zijn", zegt Elsen. "Wij aanvaarden niet dat er op deze manier wordt gehandeld. Ryanair moet de regels van het spel volgen en zich conformeren aan de wetgeving in elk land. Met de vakbonden willen we ook heel precies weten hoeveel jobs ze in elk land weg willen. Voorts willen we zicht krijgen op de precieze motieven om zo diep te willen snoeien", aldus Elsen. De bonden zeggen open te staan voor een sociale dialoog maar verlangen wel dat Ryanair alle kaarten op tafel legt en cijfers per land presenteert. In België heeft Ryanair, naar aanleiding van de coronacrisis, volgens ACV Puls "dankbaar gebruikgemaakt van ons systeem van economische werkloosheid voor zijn cabinepersoneel en piloten". "Zo profiteerde Ryanair dus ook van de steun van de Belgische belastingbetalers", aldus Elsen. "Spijtig genoeg heeft Ryanair het dossier economische werkloosheid nog altijd niet opgeladen bij de RVA, waardoor de tijdelijke werkloosheid niet kan worden uitbetaald. Hierdoor begint de situatie dramatisch te worden voor het cabinepersoneel." (Belga)