Ryanair vliegt vanuit Zaventem naar 10 nieuwe bestemmingen

Ryanair op Charleroi © Belga

Ryanair wordt vanaf februari actief op Brussels Airport. De luchthaven van Zaventem wordt de tweede Belgische basis voor de Ierse lagekostenmaatschappij, met tien nieuwe routes en vier vliegtuigen. Waals minister André Antoine (CDH) roept op tot een luchthavenbestand.

Dat heeft Ryanair-topman Michael O’Leary bevestigd op een persconferentie in Brussel. ‘Brussels Airport krijgt haar eerste echte low fare maatschappij’, aldus O’Leary, die naar eigen zeggen woensdagochtend pas voor het eerst contact had met Brussels Airport.

Michael O'Leary
Michael O’Leary© Belga

Zaventem wordt de 62ste basis voor Ryanair en de tweede in België. De topman benadrukt dat Charleroi wel de grootste basis van Ryanair is en zal blijven in het noorden van Europa. Ryanair wil groeien in Zaventem, maar ook verder in Charleroi, zo luidt het.

Brussels Airport is volgens O’Leary ‘zeer opgetogen’ met het nieuws. Nochtans liet de luchthaven eerder al blijken dat ze niet zit te wachten op de komst van Ryanair, al kan ze dat niet echt tegenhouden. ‘Brussels Airport kan de manoeuvres van Ryanair alleen maar afkeuren. De aanwezigheid van de maatschappij past niet in de ontwikkelingsstrategie van de luchthaven, luidde het.

10 nieuwe routes, 1.500 nieuwe jobs en 1.500.000 passagiers

De tien nieuwe bestemmingen zijn Alicante, Barcelona, Ibiza, Lissabon, Malaga, Palma, Porto, Rome, Valencia en Venetië – goed voor circa 200 vluchten per week. ‘Deze vluchten zijn ideaal voor de zakelijke reiziger of gezinsvakanties vanaf de zomer van 2014, en ook voor eurocraten die niet weten waar Charleroi ligt’, aldus de topman.

O’Leary mikt tijdens het eerste jaar op 1,5 miljoen passagiers en maakt zich sterk dat dit 1.500 nieuwe banen kan opleveren voor Zaventem. Hij zegt ook dat Ryanair niet wakker ligt van stakingen, ‘want vakbonden hebben wij godzijdank niet’.

Prijzen

De prijzen voor Zaventem zullen bij Ryanair hoger liggen dan voor Charleroi. ‘Maar onze prijzen zullen maar half zo hoog zijn dan die bij Brussels Airlines. En als zij verlagen, dan zullen wij volgen’, aldus O’Leary.

Intussen kunnen op de website van Ryanair al vluchten geboekt worden tussen Brussels Airport en Rome Fiumicino. Nochtans beschikt Ryanair nog niet over de benodigde slots op de luchthaven, maar toekomstige data, uren en prijzen zijn wel reeds te consulteren op de website.

Om de komst naar Brussels Airport te vieren biedt de maatschappij 100.000 Europese vluchten aan vanaf 15,99 euro, te boeken via de website tot donderdag middernacht.

Schiphol

O’Leary kondigde ook aan dat Ryanair binnen vijf jaar ook via Schiphol wil vliegen, maar een woordvoerder van de luchthaven in Amsterdam ontkende dat aan de NOS. ‘Wij zijn niet in gesprek met Ryanair’.


Antoine roept op tot luchthavenbestand

Waals minister André Antoine (CDH), bevoegd voor de regionale luchthavens, reageert bezorgd. Antoine roept op tot een bestand tussen de luchthavens van Zaventem en Charleroi. ‘We kunnen het luchtruim delen en een bestand sluiten over het luchtruim’, zei hij in de wandelgangen van het Waals Parlement. ‘We hadden elk onze kant van het luchtruim: Zaventem had de lange afstand, Charleroi de low cost. Omdat Zaventem nu low cost toelaat, is Ryanair in het gat gesprongen.’ Antoine gaat begin volgende week praten met Ryanairbaas Michael O’Leary om te horen wat zijn plannen met Charleroi zijn. Het Waals Gewest heeft zwaar geïnvesteerd in de luchthaven. ‘Ik wil weten welk activiteitenvolume Rynair er voor ogen heeft.’

De Waalse minister herhaalt wel zijn kritiek op Zaventem, die hij een ‘ongebreidelde strategie’ verwijt. ‘Zaventem pikt het succes van anderen.’ Het zakenclienteel waar Zaventem op zou mikken, loopt in Charleroi al op tot twintig procent. (Belga/KVDA)

Partner Content