"BSCA (de luchthaven, nvdr) noch ikzelf beschikken over informatie over de reële intenties van Ryanair", zo onderstreepte Crucke. Het gerucht gaat dat de Ierse luchtvaartmaatschappij zeven vliegtuigen zou willen weghalen van de tarmac in Charleroi. Crucke liet onderzoeken of het Waalse gewest eventueel regionale staatssteun kan terugvorderen van Ryanair, maar dat blijkt niet het geval. "We moeten vaststellen dat het Waalse gewest in het verleden geen enkele rechtstreekse subsidie aan Ryanair heeft gegeven die teruggevorderd kan worden", zei hij. Wel vroeg Crucke eerder deze maand in een brief aan federaal minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) om te bekijken of Ryanair op federaal niveau misschien van bepaalde steun heeft genoten die teruggevorderd kan worden "in de hypothese dat de Ierse maatschappij blijft weigeren om de geldende procedures te respecteren". Crucke heeft naar eigen zeggen al verscheidene keren om een onderhoud met de maatschappij gevraagd, maar dat is nog niet gebeurd. "Voorafgaand aan een vergadering eist Ryanair een akkoord, ofwel over een vermindering van de vergoedingen voor BSCA, ofwel over openbare steun van het gewest. Dat is uiteraard geweigerd", besloot hij. (Belga)
nieuws
Ryanair: elk vliegtuig minder kost 10 jobs
(Belga) Indien Ryanair vliegtuigen weghaalt uit Charleroi, zal de gemiddelde impact per vliegtuig volgens de eerste ramingen neerkomen op een verlies van tien banen, een vermindering van de omzet met 3 miljoen euro en een verlies van 360.000 passagiers. Dat heeft Waals minister van Luchthavens Jean-Luc Crucke (MR) vandaag gezegd in het Waalse parlement.
"BSCA (de luchthaven, nvdr) noch ikzelf beschikken over informatie over de reële intenties van Ryanair", zo onderstreepte Crucke. Het gerucht gaat dat de Ierse luchtvaartmaatschappij zeven vliegtuigen zou willen weghalen van de tarmac in Charleroi. Crucke liet onderzoeken of het Waalse gewest eventueel regionale staatssteun kan terugvorderen van Ryanair, maar dat blijkt niet het geval. "We moeten vaststellen dat het Waalse gewest in het verleden geen enkele rechtstreekse subsidie aan Ryanair heeft gegeven die teruggevorderd kan worden", zei hij. Wel vroeg Crucke eerder deze maand in een brief aan federaal minister van Economie Pierre-Yves Dermagne (PS) om te bekijken of Ryanair op federaal niveau misschien van bepaalde steun heeft genoten die teruggevorderd kan worden "in de hypothese dat de Ierse maatschappij blijft weigeren om de geldende procedures te respecteren". Crucke heeft naar eigen zeggen al verscheidene keren om een onderhoud met de maatschappij gevraagd, maar dat is nog niet gebeurd. "Voorafgaand aan een vergadering eist Ryanair een akkoord, ofwel over een vermindering van de vergoedingen voor BSCA, ofwel over openbare steun van het gewest. Dat is uiteraard geweigerd", besloot hij. (Belga)