Begin deze week bleek dat bij het cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij geen 106, maar 200 banen op de helling staan in ons land omwille van de coronacrisis. In totaal staan bij de Belgische tak van het Ierse bedrijf 266 jobs op de helling, onder wie 66 piloten. Die banen zullen zowel in Charleroi als Brussel verdwijnen. In een pamflet van de vakbonden uit België, Spanje, Portugal, Italië, Polen, Tsjechië, Roemenië, Oostenrijk en Frankrijk wordt de handelswijze van het Ierse bedrijf aangekaart. Ryanair verhoogt volgens Hans Elsen al enkele maanden stelselmatig de druk om in te stemmen met 10 procent loon inleveren, omdat anders veel meer ontslagen volgen. "Chantage", klinkt het. Omdat de lonen al laag liggen, is een inlevering van 10 procent "een wereld van verschil voor de mensen", klinkt het. Een loonsverlaging is daarom "onmogelijk". Het personeel oppert zelf pistes als tijdelijke werkloosheid of deeltijds werk. Volgens Elsen speelt het bedrijf bij de onderhandelingen de landen ook tegen elkaar uit. Jobs die in België verdwijnen, zouden bijvoorbeeld elders bijkomen. "Ze misbruiken de crisis om een langdurige loonsverlaging te bekomen." In het pamflet kaarten de bonden opnieuw aan dat Ryanair de vakbondswerking tegen wil gaan. Ze roepen om om geen valse vijand te creëren, om te verbergen dat het bedrijf geen eerlijke akkoorden kan afsluiten. "Begin met onderhandelen en stop met op te leggen." (Belga)

Begin deze week bleek dat bij het cabinepersoneel van de lagekostenmaatschappij geen 106, maar 200 banen op de helling staan in ons land omwille van de coronacrisis. In totaal staan bij de Belgische tak van het Ierse bedrijf 266 jobs op de helling, onder wie 66 piloten. Die banen zullen zowel in Charleroi als Brussel verdwijnen. In een pamflet van de vakbonden uit België, Spanje, Portugal, Italië, Polen, Tsjechië, Roemenië, Oostenrijk en Frankrijk wordt de handelswijze van het Ierse bedrijf aangekaart. Ryanair verhoogt volgens Hans Elsen al enkele maanden stelselmatig de druk om in te stemmen met 10 procent loon inleveren, omdat anders veel meer ontslagen volgen. "Chantage", klinkt het. Omdat de lonen al laag liggen, is een inlevering van 10 procent "een wereld van verschil voor de mensen", klinkt het. Een loonsverlaging is daarom "onmogelijk". Het personeel oppert zelf pistes als tijdelijke werkloosheid of deeltijds werk. Volgens Elsen speelt het bedrijf bij de onderhandelingen de landen ook tegen elkaar uit. Jobs die in België verdwijnen, zouden bijvoorbeeld elders bijkomen. "Ze misbruiken de crisis om een langdurige loonsverlaging te bekomen." In het pamflet kaarten de bonden opnieuw aan dat Ryanair de vakbondswerking tegen wil gaan. Ze roepen om om geen valse vijand te creëren, om te verbergen dat het bedrijf geen eerlijke akkoorden kan afsluiten. "Begin met onderhandelen en stop met op te leggen." (Belga)