"Na de crash in de eerste etappe van de Ronde van Polen hebben we de UCI donderdag per brief gevraagd een onderzoek te openen om de personen die de veiligheid van de renners niet konden garanderen aan te klagen", aldus de CPA. Er werd ook gevraagd aankomsten bergaf te vermijden en renners die incidenten veroorzaken strenger te straffen. De rennersvakbond kreeg vooralsnog geen antwoord van de UCI op haar brief. De CPA benadrukte ook dat het geen macht heeft om een finishplaats te veranderen als de Technische Commissie van de UCI die aankomst al heeft goedgekeurd. "We staan niet in voor de veiligheidscontroles", legde Bugno uit. "Ik maak dit even duidelijk na de vele kritiek die we de voorbije dagen hebben gekregen. Wij zijn slechts de laatste schakel in de ketting. Na die vele kritiek vraag ik mezelf ook af waarom teams, wanneer ze de rittenschema's onder ogen krijgen, hun renners laten starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is." "Aan de UCI hebben we gevraagd striktere controles uit te voeren", vervolgde Bugno. "We kunnen niet op goed geluk hopen of vertrouwen dat organisatoren correct zullen handelen. Striktere regels zijn nodig. We zijn blij dat Fabio Jakobsen is kunnen ontwaken, maar het blijft onaanvaardbaar dat in WorldTour-wedstrijden zulke ongelukken gebeuren en renners hun leven riskeren. We moeten eindelijk eens allemaal tesamen aan één visie werken. Anders zal er nooit iets veranderen." Vooral Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere ging de voorbije dagen fel tekeer tegen de CPA. "Ik heb intussen met Patrick Lefevere gebeld", ging Bugno verder. "En ik heb hem eraan herinnerd dat wij de regels niet alleen kunnen veranderen. Teams hebben een aanzienlijke macht en moeten die gebruiken. Dat doen ze op dit moment niet. Wij als CPA ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord door de UCI. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard. Als de huidige personen die bevoegd zijn voor veiligheid niet goed werken, moeten ze vervangen worden." (Belga)

"Na de crash in de eerste etappe van de Ronde van Polen hebben we de UCI donderdag per brief gevraagd een onderzoek te openen om de personen die de veiligheid van de renners niet konden garanderen aan te klagen", aldus de CPA. Er werd ook gevraagd aankomsten bergaf te vermijden en renners die incidenten veroorzaken strenger te straffen. De rennersvakbond kreeg vooralsnog geen antwoord van de UCI op haar brief. De CPA benadrukte ook dat het geen macht heeft om een finishplaats te veranderen als de Technische Commissie van de UCI die aankomst al heeft goedgekeurd. "We staan niet in voor de veiligheidscontroles", legde Bugno uit. "Ik maak dit even duidelijk na de vele kritiek die we de voorbije dagen hebben gekregen. Wij zijn slechts de laatste schakel in de ketting. Na die vele kritiek vraag ik mezelf ook af waarom teams, wanneer ze de rittenschema's onder ogen krijgen, hun renners laten starten als ze denken dat hun veiligheid niet gegarandeerd is." "Aan de UCI hebben we gevraagd striktere controles uit te voeren", vervolgde Bugno. "We kunnen niet op goed geluk hopen of vertrouwen dat organisatoren correct zullen handelen. Striktere regels zijn nodig. We zijn blij dat Fabio Jakobsen is kunnen ontwaken, maar het blijft onaanvaardbaar dat in WorldTour-wedstrijden zulke ongelukken gebeuren en renners hun leven riskeren. We moeten eindelijk eens allemaal tesamen aan één visie werken. Anders zal er nooit iets veranderen." Vooral Deceuninck-Quick Step-manager Patrick Lefevere ging de voorbije dagen fel tekeer tegen de CPA. "Ik heb intussen met Patrick Lefevere gebeld", ging Bugno verder. "En ik heb hem eraan herinnerd dat wij de regels niet alleen kunnen veranderen. Teams hebben een aanzienlijke macht en moeten die gebruiken. Dat doen ze op dit moment niet. Wij als CPA ijveren al jaren voor veilige dranghekken, maar onze vragen blijven onbeantwoord door de UCI. Het zal de organisatoren meer kosten, maar een rennersleven is nog wel iets meer waard. Als de huidige personen die bevoegd zijn voor veiligheid niet goed werken, moeten ze vervangen worden." (Belga)