Rode Kruis gaat via sociale media op zoek naar 40.000 bloeddonoren

© Rode Kruis

Het Rode Kruis start maandag/vandaag een nieuwe campagne om bloedgevers te vinden. Elk jaar haken 40.000 donoren af, en om die te vervangen schakelt de organisatie nu sociale media in.

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

De slogan van de nieuwe campagne luidt “Vervang Mij”. Zes donoren die de komende maanden moeten afhaken, leggen in filmpjes uit waarom het zo belangrijk is dat iemand hun plaats inneemt. Het Rode Kruis vraagt aan zijn meer dan 100.000 trouwe donoren om de filmpjes te delen via Facebook of Twitter en mensen te nomineren.

“Zeven op de tien mensen heeft zelf ooit bloed nodig, maar slechts drie procent van de bevolking geeft bloed. De bloedvoorraad op peil houden is een constante strijd”, zegt woordvoerster An Luyten.

Dat is ook dit jaar zo, al is de vraag naar bloed de voorbije jaren gedaald dankzij nieuwe, minder ingrijpende operatietechnieken. Daar staat dan weer tegenover dat de vraag naar bloedplaatjes en plasma stijgt door het toenemend aantal kankerpatiënten. De situatie is bovendien vooral prangend tijdens de zomer. “Sommige bloedgevers zijn op reis maar zelfs degenen die in België blijven, zien we in juli en augustus minder vaak. Wie op een terrasje zit of een barbecue houdt, blijft soms liever hangen dan naar een inzamelactie in de buurt te trekken”, aldus Luyten nog.

Registreren als donor kan op www.rodekruis.be/vervang-mij.

Partner Content