Rikolto lanceert zo de nieuwe campagne 'Goed eten is een recht'. Dat recht is, mede door de coronacrisis, verre van evident. Zo verwacht het Wereldvoedselprogramma dat het aantal mensen in acute hongersnood zal verdubbelen van 135 naar 270 miljoen. "Maar ook in ons land maakt de coronacrisis meer gezinnen kwetsbaar. Goede voeding dreigt dan een luxe te worden, en dat heeft op langere termijn desastreuze gevolgen voor de gezondheid", zegt woordvoerder Jelle Goossens. Concreet zullen sympathisanten van Rikolto 20.000 houten lepels verspreiden over heel Vlaanderen. Een actiedoos met 10 lepels wordt op een coronaveilige manier doorgegeven, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of aan de voordeur. "Elke lepel staat symbool voor het recht op goed eten", zegt Jelle Goossens. "Je kan dus een lepel cadeau geven aan iemand die goed eten belangrijk vindt. De ontvanger geeft de doos weer door aan iemand die ook een lepel verdient. Zo zullen onze lepels deze winter heel wat keukens sieren, als ambassadeurs voor meer solidariteit." Normaal mikt Rikolto met haar traditionel campagneweekend in januari op een opbrengst rond de 350.000 euro. Of deze actie dat kan waar maken, is een groot vraagteken. Rikolta ziet wel groot enthousiasme bij de sympathisanten. "Van de 2.000 dozen die we kunnen verspreiden, zijn er al 1.000 de deur uit", besluit Goossens. De campagne wordt afgesloten op 17 januari, het einde van het traditionele actieweekend van Rikolto. (Belga)

Rikolto lanceert zo de nieuwe campagne 'Goed eten is een recht'. Dat recht is, mede door de coronacrisis, verre van evident. Zo verwacht het Wereldvoedselprogramma dat het aantal mensen in acute hongersnood zal verdubbelen van 135 naar 270 miljoen. "Maar ook in ons land maakt de coronacrisis meer gezinnen kwetsbaar. Goede voeding dreigt dan een luxe te worden, en dat heeft op langere termijn desastreuze gevolgen voor de gezondheid", zegt woordvoerder Jelle Goossens. Concreet zullen sympathisanten van Rikolto 20.000 houten lepels verspreiden over heel Vlaanderen. Een actiedoos met 10 lepels wordt op een coronaveilige manier doorgegeven, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of aan de voordeur. "Elke lepel staat symbool voor het recht op goed eten", zegt Jelle Goossens. "Je kan dus een lepel cadeau geven aan iemand die goed eten belangrijk vindt. De ontvanger geeft de doos weer door aan iemand die ook een lepel verdient. Zo zullen onze lepels deze winter heel wat keukens sieren, als ambassadeurs voor meer solidariteit." Normaal mikt Rikolto met haar traditionel campagneweekend in januari op een opbrengst rond de 350.000 euro. Of deze actie dat kan waar maken, is een groot vraagteken. Rikolta ziet wel groot enthousiasme bij de sympathisanten. "Van de 2.000 dozen die we kunnen verspreiden, zijn er al 1.000 de deur uit", besluit Goossens. De campagne wordt afgesloten op 17 januari, het einde van het traditionele actieweekend van Rikolto. (Belga)