‘Rijopleiding is kwestie van prioriteiten stellen en sparen indien nodig’

© Belga

Federdrive, de federatie van erkende rijscholen in België, pleit voor een rijopleiding in fases met professionele begeleiding om zo de verkeersveiligheid te garanderen. Het is echter de vraag of iedereen dat wel kan betalen “Dat is een kwestie van prioriteiten stellen en sparen indien nodig”, aldus de directie van de VAB-rijschool.

Federdrive, een koepelorganisatie van erkende rijscholen in België, verzendt deze week nog een voorstel naar verschillende politieke partijen waarin staat dat rijopleidingen in de toekomst gefaseerd moeten verlopen en er meer professionele begeleiding moet zijn via de rijschool.

Erik De Clercq, algemeen directeur van de VAB-rijschool benadrukt dat die professionele lessen voornamelijk tijdens de eerste fase van de rijopleiding nodig zijn. “Professionele begeleiding is noodzakelijk in het begin, om de basis aan te leren. Later kan er eventueel worden overgeschakeld op vrije begeleiding van een vriend of familielid als die persoon daarvoor geschikt is. Maar de basis van het autorijden moet worden aangeleerd vanuit de rijschool. Enkel daar zijn er auto’s met dubbele begeleiding zodat de instructeur tijdig kan ingrijpen om ongevallen te voorkomen”, aldus De Clercq.

‘Voorstel kost jongeren te veel geld’

De verkeersveiligheid is en blijft prioriteit nummer één voor de rijscholen, toch is niet iedereen tevreden met het nieuwe voorstel. Charlotte Delaruelle, Open VLD-kandidaat voor de kamer van Oost-Vlaanderen, tweette haar ongenoegen: “De sector van de rijscholen wil vooral nog meer geld uit jongeren hun zakken nemen #rijopleidinginfases”.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“Wat ik me afvraag is of er wel degelijk een probleem is met het huidige systeem”, zegt Delaruelle. “Mensen moeten de vrijheid hebben om zelf te kiezen hoe ze hun rijbewijs willen halen. De veiligheid is uiteraard het belangrijkste, maar als de vrije in plaats van professionele begeleiding toch slecht blijkt te zijn, dan geraak je in eerste instantie al niet door het rijexamen. Nu worden mensen verplicht tot het nemen van rijlessen, wat het halen van een rijbewijs nog duurder maakt dan het al is”, zegt Delaruelle.

‘Overheid en burgers moeten prioriteiten stellen’

Erik De Clercq reageert meteen. “Ik begrijp dat er mensen zijn die rijlessen niet meteen kunnen betalen. De kosten daarvoor liggen al op een minimum van 500 euro, wat kan oplopen tot een hoger bedrag indien iemand echt meer begeleiding nodig heeft. Leren autorijden via de rijschool was voor mij destijds financieel ook niet evident, maar ik heb het wel gedaan. Zoiets is een kwestie van prioriteiten stellen vanuit de overheid en de mensen zelf. Een rijopleiding kost wat het kost. Mensen moeten voor zichzelf uitmaken of ze een goede basis belangrijk vinden en kunnen dan eventueel sparen om rijlessen te nemen, mocht het te duur zijn om het in één keer te betalen. De overheid kan langs de andere kant ook werken met een spaarsysteem voor burgers, wat in bijvoorbeeld Nederland al het geval is, en er zelfs een fiscaal voordeel aan vasthangen.”

De Clercq maakt tot slot nog een bemerking over het kostenplaatje van rijlessen. “De rijschool is erg duur, dat beseffen wij ook wel. Maar we werken met gespecialiseerde auto’s met dubbele begeleiding, die wagens kosten al erg veel geld. Daarnaast valt de situatie in België nog mee in vergelijking met het buitenland, waar een rijopleiding minstens 2.500 tot 3.000 euro kost. Wij vinden het gewoon erg belangrijk dat de basistechnieken van het autorijden op een pedagogisch verantwoorde manier worden aangeleerd, om zo ongevallen en incidenten in de toekomst te vermijden. Want die kosten dan ook weer een fortuin”, concludeert hij. (KVW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content