Zou het niet beter zijn om de rijschool te verplichten? (Guy De Ripainsel, Torreilles, Frankrijk)
...

Zou het niet beter zijn om de rijschool te verplichten? (Guy De Ripainsel, Torreilles, Frankrijk)Werner De Dobbeleer: De ideale rijopleiding begint met een traject aan de rijschool, waar je de juiste technische kennis opdoet en onder begeleiding van een professionele instructeur de eerste kilometers aflegt. Om dan vervolgens lang te oefenen met tussentijdse feedback: idealiter rij je 3000 kilometer om de nodige ervaring op te doen. Daarom is die oefenperiode verlengd tot negen maanden. Maar omdat het prijsargument nog altijd een rol speelt - rijlessen kosten nu eenmaal geld - heeft de minister van Mobiliteit ook de zogenoemde 'vrije begeleiding' laten bestaan. Het risico is natuurlijk dat die begeleiders foute dingen aanleren. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen, moeten zij verplicht een vormingsmoment volgen. Is het wel een goed idee om leerlingen op het theoretisch rijexamen voor te bereiden? Duwen we hen zo niet naar een auto? (Dieter Wildemauwe, Gent)De Dobbeleer: Tot dit schooljaar kon je als laatstejaars in het secundair onderwijs inderdaad deelnemen aan Rijbewijs op School, maar door de dalende interesse verdwijnt dat project. Vanaf januari 2019 komt er een onlineleerplatform voor iedereen. Ook Vlaamse Stichting Verkeerskunde is voorstander van meer algemene verkeerseducatie. In het basisonderwijs zit dat goed, met voetgangers- en fietserstrainingen. Voor het secundair onderwijs hebben we aangepaste pakketten, zoals Mobibrein, een onlinetest voor mobiele vaardigheden. Maar omdat er daar vage, vakoverschrijdende eindtermen in het spel zijn, hangt veel af van de motivatie van de school. Waarom is de leeftijd om aan de rijopleiding te beginnen vervroegd tot 17 jaar? En waarom is er zo weinig aandacht voor defensief en energiezuinig rijden? (Yolanda Coolen, Bocholt)De Dobbeleer: De minimumleeftijd geldt voor het theorie-examen: dat kun je op je 17e afleggen, waarna je een voorlopig rijbewijs kunt aanvragen. Het praktijkexamen kun je ten vroegste op je 18e verjaardag afleggen, nadat je minstens negen maanden hebt geoefend. Die regel is er gekomen omdat sommige jongeren op die leeftijd beginnen te werken en daarvoor een rijbewijs nodig hebben. Het klopt dat er in de vroegere rijopleiding bijna uitsluitend aandacht was voor de wegcode: regels en veiligheid. Sinds kort is er een echt curriculum, met aandacht voor zaken als defensief en energiezuinig rijden. En bij het praktijkexamen hoort nu bijvoorbeeld ook een verplichte risicoperceptietest. Een verplichte terugkomdag kan zeker nuttig zijn, maar waarom al zes maanden nadat je je rijbewijs hebt behaald? Zou dat niet nuttiger zijn na 5, 10 of zelfs 20 jaar? (Dries Van den Bossche, Gent)De Dobbeleer: Zo'n terugkomdag na vele jaren zou zeker zinvol zijn, bijvoorbeeld om onveilig gewoontegedrag te detecteren of de kennis van verkeersregels bij te schaven. Maar daarvoor bestaan al verschillende andere cursussen en workshops. De terugkomdag na zes maanden heeft een ander doel: hij focust op correcte risico-inschatting en niet op de kennis van regels. Beginnende bestuurders dénken vaak dat ze al voldoende ervaring hebben, maar overschatten zichzelf.Waarom maakt men bij de vliegopleiding gebruik van simulatoren en bij de rijopleiding niet? Het zou objectiever zijn én de risico's zouden verdwijnen. (Roger Bouvrie, Tienen) De Dobbeleer: Het klopt dat simulatoren veel voordelen hebben. In specifieke omstandigheden oefenen - 's nachts of bij slecht weer, bijvoorbeeld - kun je beter met een simulator. Zo kun je de moeilijkheidsgraad ook stelselmatig opbouwen. Bovendien kan elke reactie worden geregistreerd en achteraf worden besproken met de rij-instructeur. Het nadeel is dat goede simulatoren peperduur zijn. En 100 procent waarheidsgetrouw zijn ze natuurlijk nooit: voldoende kilometers op de openbare weg blijven noodzakelijk om genoeg ervaring op te bouwen.