Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. Dat verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) na een plaatsbezoek in Zwijnaarde (Gent).

Op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) legde waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal over een afstand van 23 kilometer ribbelstroken aan, om fietsers te dwingen zich aan de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur te houden. Dat veroorzaakte de afgelopen dagen veel deining in het wielermilieu.

Minister Crevits fietste met experts van Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond, het BIVV, Waterwegen en Zeekanaal en haar eigen administratie op een jaagpad langs de Schelde in Zwijnaarde. Ze kruiste meermaals ribbelstroken om het effect te ondervinden, en dat bleek minder effectief dan voorgesteld.

"Het was helemaal niet zo dramatisch als ik hoorde in de pers", aldus Crevits. "Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan. Dit is geen oplossing voor andere jaagpaden in Vlaanderen. Ik snap dat er op die jaagpaden veel aan recreatie wordt gedaan, maar het vraagt respect van alle gebruikers."

Nagaan wat met al aangelegde ribbelstroken moet gebeuren

Crevits had ook problemen met het feit dat de ribbelstroken andere weggebruikers hinderen. "Skeeleren kan je er bijvoorbeeld niet over doen", klonk het. "De ruimte naast de ribbelstroken is te beperkt." Crevits zegt alvast dat het proefproject geen navolging zal krijgen. "Wat hier langs de Schelde werd uitgetest was goed om het
totaalplaatje te zien", klonk het.

Na haar fietstocht pleegde minister Crevits overleg met alle partijen over wat er moet gebeuren met de reeds aangelegde ribbelstroken.

Ribbelstroken ingekort

Tijdens dat overleg werd beslist dat de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) aan de uiteinden 30 centimeter ingekort worden, waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte overblijft. Dat gebeurde in overleg met de Waterwegen en Zeekanaal, het BIVV, de Fietsersbond en Wielerbond Vlaanderen.

De twee fietsverenigingen spraken op het overleg ook af om een gezamenlijke sensibiliseringsactie uit te werken om het wederzijds respect tussen fietsers op te krikken. "Het is belangrijk dat mensen kunnen recreëren, maar ook in groep kunnen fietsen", aldus Crevits. "Iedereen heeft een engagement gemaakt, er moeten afspraken gemaakt worden zodat er respect groeit tussen de verschillende types weggebruikers.

Waterwegen en Zeekanaal vindt niet dat ze teruggefloten worden. "Het jaagpad moet voor elke weggebruiker veilig zijn, we wilden mensen sensibiliseren en bewustmaken, en zijn daar ook in geslaagd", zegt afdelingshoofd Agnes Peil. Dat beaamde ook Wielerbond Vlaanderen "De ribbels schieten hun doel voorbij, maar zorgden ervoor dat de zaak bespreekbaar wordt", klonk het.

Fietsersbond heeft vragen bij effectiviteit

Jan Cnops van de Fietsersbond maakte in zijn analyse alvast een vergelijking met kasseien. "Het is een bekend gegeven dat je over kasseien ook beter iets sneller rijdt", verklaarde hij. "Als je er aan 30 kilometer per uur in plaats van 20 kilometer per uur over rijdt, dan 'vlieg' je er bij wijze van spreken beter over." Cnops maakte zich ook de bedenking of de ribbelstroken effectief zijn. (Belga/SD)

Er komen geen ribbelstroken op andere plaatsen in Vlaanderen. Dat verklaarde Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) na een plaatsbezoek in Zwijnaarde (Gent). Op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) legde waterwegbeheerder Waterwegen en Zeekanaal over een afstand van 23 kilometer ribbelstroken aan, om fietsers te dwingen zich aan de snelheidsbeperking van 30 kilometer per uur te houden. Dat veroorzaakte de afgelopen dagen veel deining in het wielermilieu. Minister Crevits fietste met experts van Wielerbond Vlaanderen, de Fietsersbond, het BIVV, Waterwegen en Zeekanaal en haar eigen administratie op een jaagpad langs de Schelde in Zwijnaarde. Ze kruiste meermaals ribbelstroken om het effect te ondervinden, en dat bleek minder effectief dan voorgesteld. "Het was helemaal niet zo dramatisch als ik hoorde in de pers", aldus Crevits. "Ik vraag me af of ze hoge snelheden afremmen. Als aandachtstrekker tellen ze wel, maar ze pakken het probleem niet aan. Dit is geen oplossing voor andere jaagpaden in Vlaanderen. Ik snap dat er op die jaagpaden veel aan recreatie wordt gedaan, maar het vraagt respect van alle gebruikers." Nagaan wat met al aangelegde ribbelstroken moet gebeurenCrevits had ook problemen met het feit dat de ribbelstroken andere weggebruikers hinderen. "Skeeleren kan je er bijvoorbeeld niet over doen", klonk het. "De ruimte naast de ribbelstroken is te beperkt." Crevits zegt alvast dat het proefproject geen navolging zal krijgen. "Wat hier langs de Schelde werd uitgetest was goed om het totaalplaatje te zien", klonk het. Na haar fietstocht pleegde minister Crevits overleg met alle partijen over wat er moet gebeuren met de reeds aangelegde ribbelstroken. Ribbelstroken ingekortTijdens dat overleg werd beslist dat de ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) aan de uiteinden 30 centimeter ingekort worden, waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte overblijft. Dat gebeurde in overleg met de Waterwegen en Zeekanaal, het BIVV, de Fietsersbond en Wielerbond Vlaanderen. De twee fietsverenigingen spraken op het overleg ook af om een gezamenlijke sensibiliseringsactie uit te werken om het wederzijds respect tussen fietsers op te krikken. "Het is belangrijk dat mensen kunnen recreëren, maar ook in groep kunnen fietsen", aldus Crevits. "Iedereen heeft een engagement gemaakt, er moeten afspraken gemaakt worden zodat er respect groeit tussen de verschillende types weggebruikers. Waterwegen en Zeekanaal vindt niet dat ze teruggefloten worden. "Het jaagpad moet voor elke weggebruiker veilig zijn, we wilden mensen sensibiliseren en bewustmaken, en zijn daar ook in geslaagd", zegt afdelingshoofd Agnes Peil. Dat beaamde ook Wielerbond Vlaanderen "De ribbels schieten hun doel voorbij, maar zorgden ervoor dat de zaak bespreekbaar wordt", klonk het. Fietsersbond heeft vragen bij effectiviteitJan Cnops van de Fietsersbond maakte in zijn analyse alvast een vergelijking met kasseien. "Het is een bekend gegeven dat je over kasseien ook beter iets sneller rijdt", verklaarde hij. "Als je er aan 30 kilometer per uur in plaats van 20 kilometer per uur over rijdt, dan 'vlieg' je er bij wijze van spreken beter over." Cnops maakte zich ook de bedenking of de ribbelstroken effectief zijn. (Belga/SD)