NMBS zal tijdens het eerste weekend van juni een proefproject uitvoeren met rechtstreekse treinen waarop gereserveerd moet worden. Zowel op zaterdag 5 als zondag 6 juni worden 's ochtends tien "Kust-Express"-treinen richting de kust ingezet. 's Avonds leggen nog eens tien reservatietreinen het traject in omgekeerde richting af. Het is de bedoeling om het systeem tijdens de zomervakantie uit te rollen. "We hebben geen probleem met het project als het gebeurt op de manier waarop het nu wordt opgezet", zegt Stefan Stynen. "Het is belangrijk voor ons dat dit bovenop het gebruikelijke treinaanbod komt. Er wordt niemand iets afgenomen, maar er wordt wel een extra mogelijkheid geboden", zo klinkt het. "We zouden het niet zien zitten wanneer dit voor de basisdiensten wordt ingezet." Dat reizigers voor hun reservatie 1 euro per persoon per rit moeten betalen, is volgens TreinTramBus ook aanvaardbaar. "Ik begrijp de redenering daarachter wel. Zo wil NMBS zeker zijn dat mensen die reserveren ook echt van plan zijn om met de trein te reizen. En 1 euro lijkt me nog wel een correcte prijs." "Het is een interessant experiment om te zien of de reiziger belangstelling heeft om een euro extra te betalen voor een reservatie", besluit Stynen. De Franstalige reizigersvereniging Navetteurs.be is minder te spreken over de plannen van de NMBS. In een persbericht beklemtoont de vereniging dat ze gekant is "tegen elke vorm van reservering op de treinen van de openbare dienst". "Deze maatregel wordt aan de NMBS opgelegd onder druk van de burgemeesters aan de kust, die de toestroom van reizigers in hun steden willen regelen", klinkt het nog. (Belga)

NMBS zal tijdens het eerste weekend van juni een proefproject uitvoeren met rechtstreekse treinen waarop gereserveerd moet worden. Zowel op zaterdag 5 als zondag 6 juni worden 's ochtends tien "Kust-Express"-treinen richting de kust ingezet. 's Avonds leggen nog eens tien reservatietreinen het traject in omgekeerde richting af. Het is de bedoeling om het systeem tijdens de zomervakantie uit te rollen. "We hebben geen probleem met het project als het gebeurt op de manier waarop het nu wordt opgezet", zegt Stefan Stynen. "Het is belangrijk voor ons dat dit bovenop het gebruikelijke treinaanbod komt. Er wordt niemand iets afgenomen, maar er wordt wel een extra mogelijkheid geboden", zo klinkt het. "We zouden het niet zien zitten wanneer dit voor de basisdiensten wordt ingezet." Dat reizigers voor hun reservatie 1 euro per persoon per rit moeten betalen, is volgens TreinTramBus ook aanvaardbaar. "Ik begrijp de redenering daarachter wel. Zo wil NMBS zeker zijn dat mensen die reserveren ook echt van plan zijn om met de trein te reizen. En 1 euro lijkt me nog wel een correcte prijs." "Het is een interessant experiment om te zien of de reiziger belangstelling heeft om een euro extra te betalen voor een reservatie", besluit Stynen. De Franstalige reizigersvereniging Navetteurs.be is minder te spreken over de plannen van de NMBS. In een persbericht beklemtoont de vereniging dat ze gekant is "tegen elke vorm van reservering op de treinen van de openbare dienst". "Deze maatregel wordt aan de NMBS opgelegd onder druk van de burgemeesters aan de kust, die de toestroom van reizigers in hun steden willen regelen", klinkt het nog. (Belga)