Ludo Bekkers

Ren Hang: Erotiek op z’n Chinees

Ludo Bekkers Kunst- en fotografierecensent

Het erotische werk van de Chinese fotograaf Ren Hang is controversieel en wordt niet erg gewaardeerd door de huidige machthebbers in China. Geen Chinese galerist haalt het dan ook in zijn hoofd dat soort werk te tonen. Stieglitz 19 in Antwerpen doet dat wel.

De fotogalerie “Stieglitz 19” in Antwerpen heeft zich stilaan geprofileerd met het tonen van Chinese kunstenaars. Dat heeft te maken met het feit dat de eigenaar om professionele redenen vaak in China verblijft en er zo geïntroduceerd kon worden in de enigszins gesloten artistieke wereld daar. De galerie die hij uitbaat is zo vrijwel de enige plaats in België waar men met Chinese fotografen kan kennis maken.

De kunstenaar wiens werk er nu te zien is kan op vele vlakken een buitenbeentje genoemd worden. Ren Hang (1987) is afkomstig uit Chang Chun in het noord-oostelijk deel van China en, in vergelijking met Peking of Shanghai , een plattelandsstad met nochtans een paar miljoen inwoners en de nodige hoge flatgebouwen. Dus toch een stad, ondanks de rurale omgeving.

Hang behoort tot de zogenaamde “tachtiger generatie”, opgegroeid in het post-Mao tijdperk van de één-kind politiek. Hun leefwereld werd en wordt gedomineerd door internet en games wat een uitweg biedt aan een verblijf in de claustrofobische woonblokken die weinig ruimte geven aan een harmonische ontwikkeling van een gezond wereldbeeld. De verveling die hun leven domineert wordt gecompenseerd door seks en extravagante kledij wat hen, zo menen zij, een status verleent waar ze recht op hebben. Hang behoort tot deze generatie maar wilde toch iets bereiken in het leven. Daarom trok hij naar Peking om er reclame te gaan studeren. Daar hoorde ook fotografie bij en hij sloot zich aan bij andere fotografen zoals Lin Zhi Peng (pseudoniem 223) en Chi Peng die nu behoren tot de upperclass van de Chinese fotografie.

Op het pornografische af

Hun rebelse stijl is controversieel en wordt dan ook niet erg gewaardeerd bij de huidige machthebbers omdat ze zich duidelijk afkeren van de eigen culturele tradities. Hun werk is expliciet erotisch, op het pornografische af en daarom verbannen zodat geen Chinese galerist het in zijn hoofd zal halen dat soort werk te tonen. Ook verzamelaars ontbreekt het aan moed om dat soort werk te kopen en bovendien, geen labo wil dat soort foto’s afdrukken. Dat is dus ook het geval bij Ren Hang en de enige oplossing wordt dan het internet. Maar dan nog worden zijn blogs en websites gecontroleerd en vaak afgesloten. Dries Roelens, de Antwerpse galeriehouder, kan de foto’s, via een neutrale tussenpersoon, naar België halen en zo een exclusiviteit in huis halen.

Volgens Roelens is Hang een bijzonder bescheiden personage die zich, wanneer hij naar het buitenland kan reizen, verbaast over de vrijheid die in de westerse wereld heerst. Het getuigt van een tolerantie die hem verbaast en verrukt omdat hij, zowel op persoonlijk vlak als in zijn werk, die in zijn land niet gewoon is. Wie zijn foto’s bekijkt merkt ondubbelzinnig wat hij bedoelt. Ze zijn niet pornografisch zoals ze wel eens worden geïnterpreteerd maar erotisch. De ene foto is al poëtischer dan de andere zeker wanneer hij de vrouwelijke figuur situeert in een natuurdecor. Maar het is wel duidelijk dat hij op zoek is naar een evenwicht tussen het model en de manier waarop hij de intentie heeft om met dat model en de gekozen omgeving een artistiek verantwoorde compositie te maken. Nu gaat het nog te veel om een spel met het model in de meest diverse poses en combinaties met de gekozen omgeving. Het zou hem van nut zijn, wanneer hij in het Westen verblijft, dat hij daar van gebruik maakt om zowel in de fotomusea als in de gespecialiseerde boekhandels duchtig te kijken wat grote fotografen in die sector gerealiseerd hebben om daar zijn voordeel mee te doen. Op z’n Chinees uiteraard.

Tentoonstelling” Ren Hang”, Antwerpen, Galerie Stieglitz 19, nog tot 9 mei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content