De Vlaamse begroting blijft kreunen onder de corona-uppercut. De Vlaamse regering heeft de ambitie om het structurele tekort van 1,8 miljard euro te halveren tegen 2024. Maar volgens het Rekenhof duikt de Vlaamse begroting ook volgend jaar nog 2,6 miljard euro in het rood. De regering-Jambon ging aanvankelijk nog uit van een evenwicht vanaf 2021, maar moest die droom door de coronapandemie opbergen. Volgens het Rekenhof blijkt uit de nieuwe meerjarenraming dat het tekort vanaf 2023 wel wordt afgebouwd, maar dat er pas in 2027 een evenwicht zal zijn. Onder meer door die opeenvolgende tekorten, zwelt ook de Vlaamse schuldenberg verder aan. En daar maakt het Rekenhof zich zorgen over. Zo neemt de schuld in 2022 met 12,2 procent of 4,4 miljard euro toe tot 41 miljard euro. Door die groeiende schuldenberg komt de Vlaamse schuldnorm "onder druk", stelt het Rekenhof. De Vlaamse schuldnorm bepaalt dat de Vlaamse schuld maximaal 65 procent van de ontvangsten mag zijn. De norm werd onder meer uitgewerkt om een gunstige rating te behouden. Maar dit jaar is de norm van 65 procent al overschreden en in 2026 zou er sprake zijn 94 procent. "De beheersbaarheid van de schuld is voor het Rekenhof een aandachtspunt", luidt het. Naast de zorgen over het begrotingstraject en de evolutie van de schuld, heeft het Rekenhof ook kritiek op een aantal specifieke punten. Zo staat er in de begroting bijvoorbeeld geen 'plasticbijdrage', terwijl de Europese Commissie van België toch ongeveer 150 miljoen euro uit zo'n bijdrage verwacht. De Vlaamse regering schrijft echter wél al bijna 248 miljoen euro aan ontvangsten in uit de veiling van de Europese emissierechten, dat terwijl er nog geen intra-Belgisch akkoord is. Nog opvallend: De Lijn verwacht dat de impact van de coronacrisis nog tot 2025 voelbaar zal zijn, maar de vervoersmaatschappij heeft daar volgens het Rekenhof geen rekening mee gehouden "bij de ramingen van de initiële begroting 2022". (Belga)

De Vlaamse begroting blijft kreunen onder de corona-uppercut. De Vlaamse regering heeft de ambitie om het structurele tekort van 1,8 miljard euro te halveren tegen 2024. Maar volgens het Rekenhof duikt de Vlaamse begroting ook volgend jaar nog 2,6 miljard euro in het rood. De regering-Jambon ging aanvankelijk nog uit van een evenwicht vanaf 2021, maar moest die droom door de coronapandemie opbergen. Volgens het Rekenhof blijkt uit de nieuwe meerjarenraming dat het tekort vanaf 2023 wel wordt afgebouwd, maar dat er pas in 2027 een evenwicht zal zijn. Onder meer door die opeenvolgende tekorten, zwelt ook de Vlaamse schuldenberg verder aan. En daar maakt het Rekenhof zich zorgen over. Zo neemt de schuld in 2022 met 12,2 procent of 4,4 miljard euro toe tot 41 miljard euro. Door die groeiende schuldenberg komt de Vlaamse schuldnorm "onder druk", stelt het Rekenhof. De Vlaamse schuldnorm bepaalt dat de Vlaamse schuld maximaal 65 procent van de ontvangsten mag zijn. De norm werd onder meer uitgewerkt om een gunstige rating te behouden. Maar dit jaar is de norm van 65 procent al overschreden en in 2026 zou er sprake zijn 94 procent. "De beheersbaarheid van de schuld is voor het Rekenhof een aandachtspunt", luidt het. Naast de zorgen over het begrotingstraject en de evolutie van de schuld, heeft het Rekenhof ook kritiek op een aantal specifieke punten. Zo staat er in de begroting bijvoorbeeld geen 'plasticbijdrage', terwijl de Europese Commissie van België toch ongeveer 150 miljoen euro uit zo'n bijdrage verwacht. De Vlaamse regering schrijft echter wél al bijna 248 miljoen euro aan ontvangsten in uit de veiling van de Europese emissierechten, dat terwijl er nog geen intra-Belgisch akkoord is. Nog opvallend: De Lijn verwacht dat de impact van de coronacrisis nog tot 2025 voelbaar zal zijn, maar de vervoersmaatschappij heeft daar volgens het Rekenhof geen rekening mee gehouden "bij de ramingen van de initiële begroting 2022". (Belga)