Het voorstel is om alle P-treinen (piekuurtreinen) van en naar Brussel niet te laten rijden. Die vervoeren gemiddeld 68.000 reizigers per dag. De maatregel zou een op de vier pendelaars treffen die in de ochtendspits naar Brussel sporen. De NMBS hekelt dat Infrabel de maatregel pas drie maanden vooraf meegedeeld heeft, maar volgens de infrastructuurbeheerder was de NMBS als langer op de hoogte van de werf. "De reiziger heeft weinig boodschap aan de communicatieproblemen tussen de NMBS en Infrabel en is er weer de dupe van", klinkt het bij TreinTramBus. De reizigersorganisatie hoopt dat er alsnog een goed plan gevonden kan worden. Een werkgroep bekijkt momenteel alle alternatieven. Midden volgende maand zou de knoop doorgehakt worden. "Het gaat om 68.000 mensen die een alternatief moeten vinden. Dat zal niet eenvoudig zijn, temeer omdat het om een drukke periode gaat voor het spoorverkeer. De IC-treinen naar Brussel zitten nu al vaak vol", aldus Thoelen. En als veel van die pendelaars voor de auto zouden opteren, heeft dat weer gevolgen voor de filedruk. (Belga)