Nu in het VK een tot 70 procent meer besmettelijke variant van het coronavirus is opgedoken, legden verscheidene landen wereldwijd, waaronder België, een reisverbod vanuit Groot-Brittannië op. Dat zal een desastreuze impact hebben op het vrachtwagenvervoer over het Kanaal, zegt woordvoerder Isabelle De Maegt van Febetra. "Zo goed als al het verkeer richting Verenigd Koninkrijk zal stilvallen", legt De Maegt uit. "Chauffeurs kunnen wel vertrekken, maar weten niet of ze kunnen terugkeren. Alleen het 'onbegeleid transport' vanuit Zeebrugge, waarbij goederen met de ferry worden overgezet en ter plaatse behandeld door een Britse vervoerder, zal nog kunnen doorgaan." De impact is des te groter omdat de laatste weken het verkeer naar het VK met de helft was gestegen door de nakende brexit. "Die files zullen opdrogen. Het reisverbod geldt nu voor 48 uur, maar daarna zijn er natuurlijk de eindejaarsfeesten, waardoor veel chauffeurs vakantie hebben en het sowieso een rustigere periode is." (Belga)

Nu in het VK een tot 70 procent meer besmettelijke variant van het coronavirus is opgedoken, legden verscheidene landen wereldwijd, waaronder België, een reisverbod vanuit Groot-Brittannië op. Dat zal een desastreuze impact hebben op het vrachtwagenvervoer over het Kanaal, zegt woordvoerder Isabelle De Maegt van Febetra. "Zo goed als al het verkeer richting Verenigd Koninkrijk zal stilvallen", legt De Maegt uit. "Chauffeurs kunnen wel vertrekken, maar weten niet of ze kunnen terugkeren. Alleen het 'onbegeleid transport' vanuit Zeebrugge, waarbij goederen met de ferry worden overgezet en ter plaatse behandeld door een Britse vervoerder, zal nog kunnen doorgaan." De impact is des te groter omdat de laatste weken het verkeer naar het VK met de helft was gestegen door de nakende brexit. "Die files zullen opdrogen. Het reisverbod geldt nu voor 48 uur, maar daarna zijn er natuurlijk de eindejaarsfeesten, waardoor veel chauffeurs vakantie hebben en het sowieso een rustigere periode is." (Belga)