Volgens Filip Lemberechts van de liberale vakbond heeft Lufthansa een aantal garanties gegeven tijdens de bijzondere ondernemingsraad dinsdagochtend waarop een herstructureringsplan voor Brussels Airlines werd voorgesteld. Zo zouden er nieuwe toestellen voorzien zijn, bijvoorbeeld de Airbus A321 op de lange afstand, aldus Lemberechts. Maar die garanties moet Lufthansa ook aan de regering geven. "De regering was behalve naar de sociale impact ook benieuwd naar hetgeen ons vanochtend is voorgesteld naar de toekomst van het bedrijf toe, naar de investeringen die gepland zijn vanaf 2022", zei de ACLVB'er na afloop van het overleg met de politici. "De Belgische regering wil dat meenemen in de gesprekken met Lufthansa en die zaken betonneren in een akkoord." Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond pleitte voor duidelijkheid van bij Lufthansa. "Dat heeft garanties gegeven aan de werkgever, maar ik vind dat het die ook moet geven aan de Belgische regering, zodat zij het belastinggeld kan investeren in de werkgelegenheid hier in België." Ook hij verwees naar beloofde, milieuvriendelijkere vliegtuigen. "Maar dat moet duidelijk afgesproken worden, zodat men geen kat in een zak koopt." De vakbonden toonden zich voorts verwonderd dat de regering blijkbaar nog niet op de hoogte was van het herstructureringsplan van Brussels Airlines. Zo had minister Muylle volgens Didier Lebbe, ook van de christelijke vakbond, nog geen weet dat er een procedure-Renault zou worden gelanceerd. Regering en vakbonden hebben afgesproken om elke week te overleggen, voegde Lemberechts nog toe, om de dossiers van de herstructurering en de staatssteun niet los van elkaar te houden. Over een timing voor een eventuele deal tussen de regering en Lufthansa lieten de vakbonden zich niet uit. Mogelijk wordt er eerst afgewacht of de groep een akkoord kan sluiten met de Duitse regering. Daar wordt er gesproken over 9 miljard euro steun, mogelijk zou de staat een belang krijgen in Lufthansa. Iets waar topman Carsten Spohr niet om staat te springen. De regeringsleden vertrokken na het overleg zonder de pers nog te woord te staan. Voor aanvang had minister De Croo al herhaald dat hij een "geloofwaardig toekomstplan" wil met voldoende garanties over de rol van Brussels Airlines na de crisis. "Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal ook geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij", klonk het. (Belga)

Volgens Filip Lemberechts van de liberale vakbond heeft Lufthansa een aantal garanties gegeven tijdens de bijzondere ondernemingsraad dinsdagochtend waarop een herstructureringsplan voor Brussels Airlines werd voorgesteld. Zo zouden er nieuwe toestellen voorzien zijn, bijvoorbeeld de Airbus A321 op de lange afstand, aldus Lemberechts. Maar die garanties moet Lufthansa ook aan de regering geven. "De regering was behalve naar de sociale impact ook benieuwd naar hetgeen ons vanochtend is voorgesteld naar de toekomst van het bedrijf toe, naar de investeringen die gepland zijn vanaf 2022", zei de ACLVB'er na afloop van het overleg met de politici. "De Belgische regering wil dat meenemen in de gesprekken met Lufthansa en die zaken betonneren in een akkoord." Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond pleitte voor duidelijkheid van bij Lufthansa. "Dat heeft garanties gegeven aan de werkgever, maar ik vind dat het die ook moet geven aan de Belgische regering, zodat zij het belastinggeld kan investeren in de werkgelegenheid hier in België." Ook hij verwees naar beloofde, milieuvriendelijkere vliegtuigen. "Maar dat moet duidelijk afgesproken worden, zodat men geen kat in een zak koopt." De vakbonden toonden zich voorts verwonderd dat de regering blijkbaar nog niet op de hoogte was van het herstructureringsplan van Brussels Airlines. Zo had minister Muylle volgens Didier Lebbe, ook van de christelijke vakbond, nog geen weet dat er een procedure-Renault zou worden gelanceerd. Regering en vakbonden hebben afgesproken om elke week te overleggen, voegde Lemberechts nog toe, om de dossiers van de herstructurering en de staatssteun niet los van elkaar te houden. Over een timing voor een eventuele deal tussen de regering en Lufthansa lieten de vakbonden zich niet uit. Mogelijk wordt er eerst afgewacht of de groep een akkoord kan sluiten met de Duitse regering. Daar wordt er gesproken over 9 miljard euro steun, mogelijk zou de staat een belang krijgen in Lufthansa. Iets waar topman Carsten Spohr niet om staat te springen. De regeringsleden vertrokken na het overleg zonder de pers nog te woord te staan. Voor aanvang had minister De Croo al herhaald dat hij een "geloofwaardig toekomstplan" wil met voldoende garanties over de rol van Brussels Airlines na de crisis. "Het mag niet enkel een afbouwscenario zijn, er zal ook geïnvesteerd moeten worden. We verwachten een duidelijk signaal van de Duitse moedermaatschappij", klonk het. (Belga)