Magnette legde de topministers van de federale regering zijn nota voor over de nieuwe structuur van de NMBS. Die is momenteel tweeledig. De minister schuift twee pistes naar voren, maar zou de voorkeur geven aan een tweedeling met een spoorwegmaatschappij NMBS en een infrastructuurbeheerder Infrabel. Volgens de minister moet zijn voorstel tot een meer coherente NMBS leiden, waarin ieders verantwoordelijkheden duidelijk worden bepaald. Dat moet de veiligheid, de stiptheid en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren, zegt Magnette op zijn Facebook-profiel. "Ik wil de spoormensen geruststellen: er is vanzelfsprekend geen sprake van een privatisering of filialisering, net integendeel. Het gaat erom de openbare dienst en het unieke statuut van de spoormensen te consolideren, door verspillingen en conflicten terug te dringen waarvan de spoormannen en -vrouwen het eerste slachtoffer zijn", luidt het. Op een persconferentie na afloop van de ministerraad stelde premier Di Rupo dat het kernkabinet de nota heeft besproken. Een werkgroep zet de werkzaamheden voort op basis van de nota. Er is nog geen definitieve beslissing gevallen, al lijken de werkzaamheden zich te oriënteren richting de piste van een tweedeling. Bedoeling is de discussie zo snel mogelijk af te ronden, besloot Di Rupo. (Jonas Hamers / ImageGlobe)

Magnette legde de topministers van de federale regering zijn nota voor over de nieuwe structuur van de NMBS. Die is momenteel tweeledig. De minister schuift twee pistes naar voren, maar zou de voorkeur geven aan een tweedeling met een spoorwegmaatschappij NMBS en een infrastructuurbeheerder Infrabel. Volgens de minister moet zijn voorstel tot een meer coherente NMBS leiden, waarin ieders verantwoordelijkheden duidelijk worden bepaald. Dat moet de veiligheid, de stiptheid en de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren, zegt Magnette op zijn Facebook-profiel. "Ik wil de spoormensen geruststellen: er is vanzelfsprekend geen sprake van een privatisering of filialisering, net integendeel. Het gaat erom de openbare dienst en het unieke statuut van de spoormensen te consolideren, door verspillingen en conflicten terug te dringen waarvan de spoormannen en -vrouwen het eerste slachtoffer zijn", luidt het. Op een persconferentie na afloop van de ministerraad stelde premier Di Rupo dat het kernkabinet de nota heeft besproken. Een werkgroep zet de werkzaamheden voort op basis van de nota. Er is nog geen definitieve beslissing gevallen, al lijken de werkzaamheden zich te oriënteren richting de piste van een tweedeling. Bedoeling is de discussie zo snel mogelijk af te ronden, besloot Di Rupo. (Jonas Hamers / ImageGlobe)