Regering pompt 1 miljard extra in NMBS

Treinen © BELGA

De federale regering wil 1 miljard extra investeren in de infrastructuur van de NMBS. Het geld zal vooral dienen voor het Gewestelijk Expresnet (GEN), het voorstadsnet rond Brussel.

Tijdens het zomerseminarie van afgelopen weekend op Hertoginnedal lijstte de federale regering 25 prioriteiten op voor volgend jaar. Een van die punten op de to-dolijst van de regering, zo schrijft De Tijd, is het investeren in de spoorwegen en het in werking treden van het transportplan.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) geeft in Le Soir dinsdag aan dat de files in België ons land volgens de Universiteit Gent 600.000 tot 3 miljoen euro per dag kosten. ‘Bedrijven dragen 60 procent van die kosten, de gezinnen de rest. En de overheid loopt fiscale inkomsten mis’, verduidelijkt hij de investering van één miljard, ‘waarschijnlijk iets meer.’ Aan de 2,9 miljard euro die de NMBS jaarlijks al krijgt, verandert niets.

‘Staatsinterventie is niet zomaar mogelijk’

Het geld zal vooral dienen voor de verdere ontwikkeling van het Gewestelijk Expresnet (GEN), het voorstadsnet rond Brussel. Daarnaast zal het gebruikt worden om de Antwerpse haven beter bereikbaar te maken.

Het bedrag zal volgens de traditionele 60/40-sleutel verdeeld worden tussen de GEN-investeringen in het noorden en zuiden van het land. ‘Dat is goed voor beide landsdelen’, haalt Bellot aan. ‘Vergeet niet dat er vijftig stations zijn aan de ene kant en tachtig aan de andere.’

Bellot beseft dat het begrotingsbeleid begrensd is door het Stabiliteitspact, maar vindt toch dat de regering moet investeren in infrastructuur. ‘Staatsinterventie is niet zomaar mogelijk, maar we kunnen wel geld pompen in infrastructuurwerken zonder dat het begrotingstekort toeneemt.’

Daarvoor zijn de spoorwegen volgens de liberale minister een ideaal werkterrein, omdat de schuld van de NMBS buiten de staatsschuld valt. ‘Door dat geld extra in de maatschappij te pompen, neemt de globale schuld van dat bedrijf wel toe, maar gaan er ook snel positieve socio-economische effecten opduiken. Bovendien staat de rente nu erg laag’, voegt Bellot eraan toe.

Toestemming Europa

Europa moet wel nog haar toestemming geven voor de operatie. ‘Het gaat om een productieve openbare investering. De staat moet actie ondernemen’, meent Bellot. De mobiliteitsminister hoeft de zaak niet zelf te gaan bepleiten bij de Europese ministers. Die taak is voor zijn collega van Financiën, Johan Van Overtveldt (N-VA). ‘De eerste signalen die we uit Europa krijgen, zijn positief’, stelt Bellot.

Ten slotte geeft de minister van Mobiliteit nog mee in 2017 ook de Brusselse tunnels te willen aanpakken. ‘Maar ook de verkeersstroom rond de hoofdstad, Antwerpen, Gent en Luik moet verbeterd worden. Daarover willen we overleggen met Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Gewest.’ (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content