Regering maakt werk van callcenter tegen cybercriminaliteit

© BELGA

De regering gaat een callcenter oprichten tegen cybercriminaliteit dat dag en nacht bereikbaar is voor iedereen. Daarnaast komt er een digitaal hulpmiddel voor overheidsdiensten met het oog op risico-analyses van cyberaanvallen. Dat zei Alexander De Croo (Open Vld), minister van Digitale Agenda, zaterdag voor de camera’s van VTM NIEUWS.

‘De impact en vooral economische impact van cyberterrorisme is vele malen groter dan de impact van fysiek terrorisme. Het is iets wat we zeer ernstig nemen en waar we heel wat middelen in gaan investeren’, zegt minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD).

Dat zal moeten uitmonden in onder meer een callcenter waar slachtoffers van cybercriminaliteit dag en nacht terechtkunnen. ‘Het belangrijkste is dat men cybercriminaliteit niet verstopt maar dat men er net melding van maakt’, gaat de vicepremier verder. ‘Dan kan men optreden en vermijden dat het fenomeen zich nog verder verspreidt.’

Daarnaast komt er ook een ‘cybertool’ voor overheidsdiensten waarmee ze cybergevaar gaan kunnen inschatten. Er zal ‘bijzondere aandacht’ gaan naar de elektriciteits- en telecomnetwerken, de ‘kritische netwerkinfrastructuur’, aldus nog De Croo.

Cyberveiligheid is een van de vele agendapunten die morgen/zondag ter sprake zullen komen tijdens de ministerraad over veiligheid en justitie in Hertoginnendal, geeft De Croo’s woordvoerder nog mee.

Partner Content