Om Noord-Ierland met Schotland en de rest van Groot-Brittannië te verbinden, zou een brug van 20 kilometer in principe kunnen volstaan. Maar het nadeel van het bouwen van een overspanning van het Noorderkanaal is dat de twee oevers bijzonder slecht ontsloten zijn voor wegverkeer. Een verbinding die grosso modo het traject van een bestaande ferryverbinding tussen Noord-Ierland en Schotland volgt, lijkt dan weer moeilijk haalbaar vanwege de munitie uit de Tweede Wereldoorlog die nog op de bodem van de Ierse Zee zou liggen. Bovendien zou het kostenplaatje van zo'n 50 kilometer lange brug kunnen oplopen tot 20 miljard Britse pond (22 miljard euro). Het verhaal duikt op nu de regering-Johnson zou overwegen om een brexit-akkoord met de Europese Unie te onderhandelen waarin de door Johnson verfoeide 'backstop' beperkt wordt tot Noord-Ierland. De unionisten van de DUP, die eerder kritisch waren voor het trekken van zo'n "grens in de Ierse Zee", steunen het idee van een brug. In hun logica zou de constructie de noodzaak van grenscontroles tussen Noord-Ierland en de rest van het VK wegnemen. (Belga)