Redding Congoboot Charlesville dan toch nabij?

© AFP

Twee ondernemers, onafhankelijk van elkaar, zijn bereid om in de boot te investeren.

Twee Belgische ondernemers die zich voorlopig niet aan het publiek willen bekendmaken, zijn bereid om een “ernstige investering” te doen in de Charlesville, de laatste overblijvende Antwerpse Congoboot die momenteel in het Duitse Rostock klaargemaakt wordt om naar de sloop te worden gebracht, zo laat Watererfgoed Vlaanderen weten.

Eric Van Hooydonk, voorzitter van Watererfgoed Vlaanderen, kreeg vorige week naar eigen zeggen van de monumentendienst van de Duitse deelstaat Mecklenburg-Vorpommern één week de tijd om Belgische kandidaat-overnemers te vinden voor de Charlesville, die in Duitsland nog een beschermd erfgoedstatuut heeft. Indien dat lukte, zou het voormalige passagiersschip voor 1 euro kunnen worden aangekocht.

“We hebben koortsachtig gezocht naar investeerders en er zijn twee kandidaten, onafhankelijk van elkaar, maar wel bereid tot samenwerking”, zegt Van Hooydonk nu. “Hun investeringsbereidheid is onder voorbehoud van een technische expertise van het schip en een sluitend businessplan.”

Er moet nu volgens Van Hooydonk nog bekeken worden hoeveel de hele reddingsoperatie zou kosten en wat de rol van Vlaanderen daarin kan zijn. Bij een commerciële invulling van het schip zou Vlaanderen tot 40 procent ervan kunnen subsidiëren, bij een erfgoedinvulling tot 80 procent. Watererfgoed Vlaanderen bezorgt het volledige dossier, inclusief een door zestig organisaties ondertekend manifest dat het draagvlak voor de redding moet aantonen, aan Mecklenburg-Vorpommern en de Vlaamse regering.
Charlesville, de laatste Antwerpse Congoboot, werd gebruikt als jeugdherberg in Rostock tot de stad de geldkraan dichtdraaide en het schip verkocht aan een schroothandelaar. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content