Met Ludovico Einaudi, Patti Smith en Melanie De Biasio mikte Jazz Middelheim dit jaar meer dan ooit expliciet op meer dan enkel de pure jazzliefhebber, en dat leverde de verhoopte stijging in het bezoekersaantal op. Het vorige record dateerde al van 2012, toen 20.000 aanwezigen werden geteld. De voorbije jaren nam het aantal bezoekers telkens licht af, maar die trend lijkt nu gekeerd. Festivaldirecteur Bertrand Flamang stelt dat naast de populaire headliners ook het nieuwe concept van de Club Stage, het tweede podium waar jazzartiesten met een link met Antwerpen mochten aantreden, een succes was. "Daar lopen enerzijds concerten die ook een plaats op het hoofdpodium verdienen en anderzijds optimaal gedijen in een intiemere setting", stelt hij. "Wat daar gebeurde, getuigt van de bruisende creativiteit en de rol van de rijke Belgische muziekscene en de Antwerpse in het bijzonder." Flamang wijst er verder op dat zondag de drukst bezochte dag was en dat toen niet toevallig louter Belgische acts op de beide podia stonden. Vorig jaar luidde het nog dat de geplande besparingen bij de VRT, via radiozender Klara traditioneel de drijvende kracht achter het festival, de toekomst van Jazz Middelheim bedreigden. Chantal Pattyn, nethoofd van Klara en cultuurmanager van VRT, stelt maandag dat de VRT daarover gesprekken voert met de stad Antwerpen. Die laatste trok voor de huidige jubileumeditie al extra middelen uit. (Belga)

Met Ludovico Einaudi, Patti Smith en Melanie De Biasio mikte Jazz Middelheim dit jaar meer dan ooit expliciet op meer dan enkel de pure jazzliefhebber, en dat leverde de verhoopte stijging in het bezoekersaantal op. Het vorige record dateerde al van 2012, toen 20.000 aanwezigen werden geteld. De voorbije jaren nam het aantal bezoekers telkens licht af, maar die trend lijkt nu gekeerd. Festivaldirecteur Bertrand Flamang stelt dat naast de populaire headliners ook het nieuwe concept van de Club Stage, het tweede podium waar jazzartiesten met een link met Antwerpen mochten aantreden, een succes was. "Daar lopen enerzijds concerten die ook een plaats op het hoofdpodium verdienen en anderzijds optimaal gedijen in een intiemere setting", stelt hij. "Wat daar gebeurde, getuigt van de bruisende creativiteit en de rol van de rijke Belgische muziekscene en de Antwerpse in het bijzonder." Flamang wijst er verder op dat zondag de drukst bezochte dag was en dat toen niet toevallig louter Belgische acts op de beide podia stonden. Vorig jaar luidde het nog dat de geplande besparingen bij de VRT, via radiozender Klara traditioneel de drijvende kracht achter het festival, de toekomst van Jazz Middelheim bedreigden. Chantal Pattyn, nethoofd van Klara en cultuurmanager van VRT, stelt maandag dat de VRT daarover gesprekken voert met de stad Antwerpen. Die laatste trok voor de huidige jubileumeditie al extra middelen uit. (Belga)