De chauffeurs die voor General Logistics Systems Belgium (GLS) en PostNL België werken, worden niet ingeschreven als personeel van de twee bedrijven maar als onderaannemer. Dat zou inhouden dat de koeriers als zelfstandige ingeschreven staan, wat vaak niet het geval is, en de twee bedrijven geen rekening hoeven te houden met de geldende CAO's in de sector. In werkelijkheid gaat het om schijnzelfstandigheid en wordt ook vaak in het zwart gewerkt. Op de beklaagdenbank zitten niet alleen de vennootschappen zelf, maar ook general manager Luc De Schrijver en financieel directeur David Vervoort voor GLS, en managing director Rudy Van Rillaer en financieel directeur Aad Steenbergen voor PostNL België. Het Mechels gerecht heeft bewijzen van structurele inbreuken tegen het sociaal strafwetboek die tot 2017 teruggaan. Beide bedrijven betalen geen werkgeversbijdragen voor hun chauffeurs en die laatsten worden ook niet vertegenwoordigd in het sociaal overleg aangezien ze niet als personeel worden beschouwd. Om die reden heeft BTB-ABVV besloten zich burgerlijke partij in het dossier te stellen. "Niet alleen PostNL en GLS hanteren dit systeem, andere koerierbedrijven die in België actief zijn, werken liefst zo weinig mogelijk met eigen chauffeurs", zegt Frank Moreels, voorzitter van BTB. "Daarom zullen we als BTB-ABVV aan de inspectiediensten vragen om heel de sector van de koeriersbedrijven onder de loep te nemen." (Belga)

De chauffeurs die voor General Logistics Systems Belgium (GLS) en PostNL België werken, worden niet ingeschreven als personeel van de twee bedrijven maar als onderaannemer. Dat zou inhouden dat de koeriers als zelfstandige ingeschreven staan, wat vaak niet het geval is, en de twee bedrijven geen rekening hoeven te houden met de geldende CAO's in de sector. In werkelijkheid gaat het om schijnzelfstandigheid en wordt ook vaak in het zwart gewerkt. Op de beklaagdenbank zitten niet alleen de vennootschappen zelf, maar ook general manager Luc De Schrijver en financieel directeur David Vervoort voor GLS, en managing director Rudy Van Rillaer en financieel directeur Aad Steenbergen voor PostNL België. Het Mechels gerecht heeft bewijzen van structurele inbreuken tegen het sociaal strafwetboek die tot 2017 teruggaan. Beide bedrijven betalen geen werkgeversbijdragen voor hun chauffeurs en die laatsten worden ook niet vertegenwoordigd in het sociaal overleg aangezien ze niet als personeel worden beschouwd. Om die reden heeft BTB-ABVV besloten zich burgerlijke partij in het dossier te stellen. "Niet alleen PostNL en GLS hanteren dit systeem, andere koerierbedrijven die in België actief zijn, werken liefst zo weinig mogelijk met eigen chauffeurs", zegt Frank Moreels, voorzitter van BTB. "Daarom zullen we als BTB-ABVV aan de inspectiediensten vragen om heel de sector van de koeriersbedrijven onder de loep te nemen." (Belga)