Verbauwhede benadrukt dat de PVDA elke intentie van de spoormaatschappij om te liberaliseren afwijst: "In alle landen waar het spoor geliberaliseerd werd, ging de dienstverlening erop achteruit, stegen de prijzen en daalde het aanbod. Bovendien is het de eerste stap naar privatisering. Uit een recente opiniepeiling blijkt dat twee op de drie Britten willen dat het spoor opnieuw genationaliseerd wordt. Zouden de regering en de NMBS-directie voor één keer niet eens lessen trekken uit de catastrofale voorbeelden uit het buitenland? Het zou ons miljarden besparen." De partij wijst erop dat niets België verplicht om deze markt open te stellen voor concurrentie. "Het vierde pakket spoormaatregelen dat door Europa werd goedgekeurd laat de lidstaten toe om voor het reizigersvervoer te kiezen tussen een systeem van concurrentie via aanbestedingen en de onmiddellijke toekenning aan een openbare dienstverlener. Het officiële standpunt van minister Bellot was altijd al dat het monopolie van de NMBS zou blijven bestaan, ook na 2023", brengt Verbauwhede in herinnering. Volgens hem maakt de de NMBS met de aanwerving van een liberaliseringsspecialist duidelijk een andere keuze. ""De regering liegt de bevolking dus wat voor: zij bereidt wel degelijk de liberalisering van het spoor voor", aldus Michael Verbauwhede. Hij vindt het wraakroepend dat een openbare dienst als de NMBS zijn eigen liberalisering moet voorbereiden, terwijl de spoormaatschappij net alles op alles zou moeten zetten om het aanbod van treinen verder te ontwikkelen. (Belga)

Verbauwhede benadrukt dat de PVDA elke intentie van de spoormaatschappij om te liberaliseren afwijst: "In alle landen waar het spoor geliberaliseerd werd, ging de dienstverlening erop achteruit, stegen de prijzen en daalde het aanbod. Bovendien is het de eerste stap naar privatisering. Uit een recente opiniepeiling blijkt dat twee op de drie Britten willen dat het spoor opnieuw genationaliseerd wordt. Zouden de regering en de NMBS-directie voor één keer niet eens lessen trekken uit de catastrofale voorbeelden uit het buitenland? Het zou ons miljarden besparen." De partij wijst erop dat niets België verplicht om deze markt open te stellen voor concurrentie. "Het vierde pakket spoormaatregelen dat door Europa werd goedgekeurd laat de lidstaten toe om voor het reizigersvervoer te kiezen tussen een systeem van concurrentie via aanbestedingen en de onmiddellijke toekenning aan een openbare dienstverlener. Het officiële standpunt van minister Bellot was altijd al dat het monopolie van de NMBS zou blijven bestaan, ook na 2023", brengt Verbauwhede in herinnering. Volgens hem maakt de de NMBS met de aanwerving van een liberaliseringsspecialist duidelijk een andere keuze. ""De regering liegt de bevolking dus wat voor: zij bereidt wel degelijk de liberalisering van het spoor voor", aldus Michael Verbauwhede. Hij vindt het wraakroepend dat een openbare dienst als de NMBS zijn eigen liberalisering moet voorbereiden, terwijl de spoormaatschappij net alles op alles zou moeten zetten om het aanbod van treinen verder te ontwikkelen. (Belga)