De sluis, oorspronkelijk Deurganckdoksluis geheten maar na een wedstrijd omgedoopt tot Kieldrechtsluis - naar het nabije Beverse dorp - is volgens het Havenbedrijf nodig omdat de Waaslandhaven nu enkel via de Kallosluis bereikbaar is. Die laatste voldoet echter niet langer aan de hedendaagse noden van het scheepvaartverkeer en bovendien botst ze op de grenzen van haar capaciteit. De Kieldrechtsluis ligt tussen het nieuwe Deurganckdok en de Schelde en geeft aan de kant van het dokkencomplex toegang tot het Waaslandkanaal en de overige dokken. Tijdens het inhuldigingsweekend zal het publiek de sluis en de haven kunnen beleven vanuit een gondel in het grootste reuzenrad van Europa, op een hoogte van 55 meter. Er zal ook een fototentoonstelling te bezoeken zijn over de bouw van de sluis. Voor het reuzenrad is inschrijven vooraf noodzakelijk, omdat er slechts 660 plaatsen per uur beschikbaar zijn. Tickets kosten 5 euro. (Belga)

De sluis, oorspronkelijk Deurganckdoksluis geheten maar na een wedstrijd omgedoopt tot Kieldrechtsluis - naar het nabije Beverse dorp - is volgens het Havenbedrijf nodig omdat de Waaslandhaven nu enkel via de Kallosluis bereikbaar is. Die laatste voldoet echter niet langer aan de hedendaagse noden van het scheepvaartverkeer en bovendien botst ze op de grenzen van haar capaciteit. De Kieldrechtsluis ligt tussen het nieuwe Deurganckdok en de Schelde en geeft aan de kant van het dokkencomplex toegang tot het Waaslandkanaal en de overige dokken. Tijdens het inhuldigingsweekend zal het publiek de sluis en de haven kunnen beleven vanuit een gondel in het grootste reuzenrad van Europa, op een hoogte van 55 meter. Er zal ook een fototentoonstelling te bezoeken zijn over de bouw van de sluis. Voor het reuzenrad is inschrijven vooraf noodzakelijk, omdat er slechts 660 plaatsen per uur beschikbaar zijn. Tickets kosten 5 euro. (Belga)