‘Publicatie resultaten middelbare school zegt niets over kwaliteit’ (GO!)

Het gemeenschapsonderwijs (GO!) vindt het voorstel van Leuvens rector Rik Torfs om de slaagcijfers die afgestudeerden van middelbare scholen als studenten halen in het hoger onderwijs te publiceren per school ‘geen goed idee’.

‘De slaagcijfers van afgestudeerden van middelbare scholen zeggen niets over de kwaliteit van de school’, zegt afgevaardigd bestuurder van het gemeenschapsonderwijs (GO!) Raymonda Verdyck via haar woordvoerster Sarina Simenon.

Torfs liet dat ballonnetje op in De Standaard. Hij vindt dat door de publicatie van de resultaten de kwaliteitsverschillen tussen de scholen gemeten kunnen worden. Het gemeenschapsonderwijs is daar dus alvast niet voor te vinden. “Neem nu een leerling die een Latijn-Griekse opleiding heeft gevolgd en aan de universiteit economie gaat studeren. Die heeft beperkte slaagkansen. Maar dat betekent niet dat hij een beperkte opleiding heeft gehad, wel dat hij niet de juiste opleiding volgde”, zegt Simenon.

“Een opdeling maken tussen goede en slechte scholen is niet de juiste manier om iets aan de lage slaagcijfers te doen.” De koepel van het onderwijs van de Vlaamse gemeenschap is wel te vinden voor Torfs’ voorstel om universiteiten te laten meepraten over de kwaliteit van het secundair.

Uitgestelde studiekeuze

“We zijn voor nauwere samenwerking”, legt Simenon uit. “Zo weten de leerlingen beter wat hen te wachten staat. Daarom zijn we ook voor de uitgestelde studiekeuze in de hervorming van het middelbaar onderwijs.”

Ook voor de scholen zelf is een taak weggelegd. Zij kunnen volgens het GO! de leerlingen beter opvolgen en zo nauwer betrokken zijn bij de studiekeuze – precies om een foute keuze te vermijden. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content