"Verspreid over zes gebouwen van maximum vijf bouwlagen zullen 157 appartementen en studio's en 34 huizen met tuinen komen", legt Carl Devlies (CD&V), schepen van ruimtelijke ordening, uit. "Zo houden we rekening met de overgang van hoogbouw in Sint-Maartensdal naar laagbouw bij de andere woningen. Er is ook ruimte voor een handelszaak en supermarkt, met er bovenop een moes- en/of daktuin. Collectieve elementen nemen een belangrijke plaats in, zoals ontmoetingsplaatsen en een gemeenschapsruimte voor de hele buurt, een speelplein voor iedereen, centrale ondergrondse afvalverzameling en -ophaling en pakjesautomaten." De huidige Minckelersparking verdwijnt met zo'n 800 auto- en 381 fietsparkings onder de grond. De ene helft van de autoparkeerplaatsen is voor bewoners, handel en de buurt, de andere helft is publiek. De uitbouw van een hoppinpunt, waar snel van het ene op het andere vervoersmiddel kan worden overgestapt, wordt ook nog onderzocht. Zeven procent van de woningen worden zogenoemde 'geconventioneerde stadwoningen': woningen die onder bepaalde voorwaarden goedkoper dan de marktprijs worden verkocht. "Maar die woningen zijn nog altijd enorm duur", zei gemeenteraadslid Line De Witte (PVDA). "De betaalbare woningen kosten nog altijd minstens 300.000 euro, ik durf mij niet voor te stellen wat de andere prijzen gaan zijn." Ook Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) kaartte de betaalbaarheid van het project aan. Het dossier kreeg maandagavond één tegenstem van PVDA-gemeenteraadslid Line De Witte. N-VA, Vlaams Belang en Open Vld onthielden zich. De meerderheid, CD&V, Groen en Vooruit, stemden voor. (Belga)

"Verspreid over zes gebouwen van maximum vijf bouwlagen zullen 157 appartementen en studio's en 34 huizen met tuinen komen", legt Carl Devlies (CD&V), schepen van ruimtelijke ordening, uit. "Zo houden we rekening met de overgang van hoogbouw in Sint-Maartensdal naar laagbouw bij de andere woningen. Er is ook ruimte voor een handelszaak en supermarkt, met er bovenop een moes- en/of daktuin. Collectieve elementen nemen een belangrijke plaats in, zoals ontmoetingsplaatsen en een gemeenschapsruimte voor de hele buurt, een speelplein voor iedereen, centrale ondergrondse afvalverzameling en -ophaling en pakjesautomaten." De huidige Minckelersparking verdwijnt met zo'n 800 auto- en 381 fietsparkings onder de grond. De ene helft van de autoparkeerplaatsen is voor bewoners, handel en de buurt, de andere helft is publiek. De uitbouw van een hoppinpunt, waar snel van het ene op het andere vervoersmiddel kan worden overgestapt, wordt ook nog onderzocht. Zeven procent van de woningen worden zogenoemde 'geconventioneerde stadwoningen': woningen die onder bepaalde voorwaarden goedkoper dan de marktprijs worden verkocht. "Maar die woningen zijn nog altijd enorm duur", zei gemeenteraadslid Line De Witte (PVDA). "De betaalbare woningen kosten nog altijd minstens 300.000 euro, ik durf mij niet voor te stellen wat de andere prijzen gaan zijn." Ook Hagen Goyvaerts (Vlaams Belang) kaartte de betaalbaarheid van het project aan. Het dossier kreeg maandagavond één tegenstem van PVDA-gemeenteraadslid Line De Witte. N-VA, Vlaams Belang en Open Vld onthielden zich. De meerderheid, CD&V, Groen en Vooruit, stemden voor. (Belga)