De avond van het treinongeval was een goederentrein in panne gevallen op de lijn 35L in Aarschot. Een noodlocomotief, bestuurd door eerste beklaagde, machinist Hans C., (50) werd opgeroepen om de gestrande trein weg te slepen in tegenovergestelde richting, 'in tegenspoor' genoemd. Van tweede beklaagde, seingever Tom V.D.B., kreeg hij instructies waaruit bleek dat hij volle snelheid mocht rijden. Op 98 procent van de spoorwegen zou dat de juiste instructie geweest zijn. Niet op die lijn in Aarschot, daar geldt een speciale procedure waarbij een trein die 'in tegenspoor' rijdt moet stoppen voor elke overweg, luid moet claxonneren en pas daarna stapvoets de overweg moet oversteken. Doordat de procedure niet gevolgd werd, werd aan de overweg met de Winterstraat in Langdorp de auto van Brent V.E. gegrepen en 100 meter meegesleept. De 15 burgerlijke partijen vroegen schadevergoedingen van in totaal 150.000 euro. Ze laakten in hun pleidooien het gebrek aan schuldinzicht van zowel de beklaagden als hun werkgevers, Infrabel en Railtraxx. Het aangekondigde verweer van de machinist, die in conclusies al aangaf alleen de foutieve instructies van de seingever gevolgd te hebben. "Befehl ist befehl", concludeerden de burgerlijke partijen. (Belga)

De avond van het treinongeval was een goederentrein in panne gevallen op de lijn 35L in Aarschot. Een noodlocomotief, bestuurd door eerste beklaagde, machinist Hans C., (50) werd opgeroepen om de gestrande trein weg te slepen in tegenovergestelde richting, 'in tegenspoor' genoemd. Van tweede beklaagde, seingever Tom V.D.B., kreeg hij instructies waaruit bleek dat hij volle snelheid mocht rijden. Op 98 procent van de spoorwegen zou dat de juiste instructie geweest zijn. Niet op die lijn in Aarschot, daar geldt een speciale procedure waarbij een trein die 'in tegenspoor' rijdt moet stoppen voor elke overweg, luid moet claxonneren en pas daarna stapvoets de overweg moet oversteken. Doordat de procedure niet gevolgd werd, werd aan de overweg met de Winterstraat in Langdorp de auto van Brent V.E. gegrepen en 100 meter meegesleept. De 15 burgerlijke partijen vroegen schadevergoedingen van in totaal 150.000 euro. Ze laakten in hun pleidooien het gebrek aan schuldinzicht van zowel de beklaagden als hun werkgevers, Infrabel en Railtraxx. Het aangekondigde verweer van de machinist, die in conclusies al aangaf alleen de foutieve instructies van de seingever gevolgd te hebben. "Befehl ist befehl", concludeerden de burgerlijke partijen. (Belga)