Het Vlaamse competentiecentrum voor de automobielnijverheid Flanders' Drive kreeg de opdracht om samen met bedrijven en wetenschappers de haalbaarheid van draadloos laden van elektrische voertuigen te onderzoeken. Daarbij werd een systeem ontwikkeld waarbij een magnetisch veld tussen de onderkant van het voertuig en de toepassing in de weg, de batterij oplaadt. Uit de testresultaten blijkt dat dit inductieve laadprocédé perfect werkt, en dit zowel als het voertuig stilstaat boven een plaat, als terwijl het over een speciaal daarvoor uitgeruste weg rijdt. In Lommel werd een asfaltstrook van een testbaan uitgerust met de technologie, die contact maakt als het elektrische voertuig er passeert. Bij een snelheid van maximaal 70 kilometer per uur, is de efficiëntie van het laden meer dan 90 procent. "Draadloos laden met een inductief systeem kan dus bijna even efficiënt als laden met een kabel. Zowel in stilstand als rijdend konden we het magnetisch veld onder controle houden, zodat de veiligheid gegarandeerd werd", zegt Renilde Craps van Flanders' Drive. "Dit is een nieuwe stap in de verdere inburgering van elektrische voertuigen", aldus minister van Innovatie Ingrid Lieten. (Belga)

Het Vlaamse competentiecentrum voor de automobielnijverheid Flanders' Drive kreeg de opdracht om samen met bedrijven en wetenschappers de haalbaarheid van draadloos laden van elektrische voertuigen te onderzoeken. Daarbij werd een systeem ontwikkeld waarbij een magnetisch veld tussen de onderkant van het voertuig en de toepassing in de weg, de batterij oplaadt. Uit de testresultaten blijkt dat dit inductieve laadprocédé perfect werkt, en dit zowel als het voertuig stilstaat boven een plaat, als terwijl het over een speciaal daarvoor uitgeruste weg rijdt. In Lommel werd een asfaltstrook van een testbaan uitgerust met de technologie, die contact maakt als het elektrische voertuig er passeert. Bij een snelheid van maximaal 70 kilometer per uur, is de efficiëntie van het laden meer dan 90 procent. "Draadloos laden met een inductief systeem kan dus bijna even efficiënt als laden met een kabel. Zowel in stilstand als rijdend konden we het magnetisch veld onder controle houden, zodat de veiligheid gegarandeerd werd", zegt Renilde Craps van Flanders' Drive. "Dit is een nieuwe stap in de verdere inburgering van elektrische voertuigen", aldus minister van Innovatie Ingrid Lieten. (Belga)