Ook in het Antwerpse havengebied is de fiets in opmars binnen het woon-werkverkeer en onder meer met het oog op de toenemende verkeershinder door de Oosterweelwerken wil Port of Antwerp daar nog een schep bovenop doen. "Ons doel is duidelijk: het aantal fietsers in de haven moet verder blijven toenemen op een verantwoorde manier", zegt Antwerps havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp Annick De Ridder (N-VA). "We leggen de lat heel hoog: een vrijliggend fietspad in asfalt tot aan elk bedrijf, waarbij veiligheid voorop staat. Hiervoor investeren we meer dan 40 miljoen euro de komende 10 jaar." Eerder zette het havenbedrijf al initiatieven zoals DeWaterbus en de Fietsbus op poten om fietsers sneller en veiliger van en naar het werk te krijgen. Daarnaast kunnen heel wat werknemers bij hun werkgever in de haven een elektrische fiets leasen. Nu wil Port of Antwerp dus ook nog bijkomend investeren in een uitbreiding en versterking van het netwerk van fietspaden in het havengebied, dat nu al zowat 200 kilometer lang is. Concreet wil Port of Antwerp de komende 10 jaar zowat 115 fietsinfrastructuurprojecten realiseren. "Het gaat daarbij zowel om structurele tekortkomingen op hoofdroutes en als om problemen op het laatste stuk tot aan het bedrijf", klinkt het. "In een eerste fase worden ontbrekende fietspaden aangelegd, daarna komen de fietspaden die niet aan de vereisten voldoen, aan de beurt." De 40 miljoen euro waarvan sprake is bestemd voor de uitvoering van de projecten. Daarnaast is er ook 4 miljoen euro voorzien voor ontwerp, voorbereiding en opvolging. (Belga)

Ook in het Antwerpse havengebied is de fiets in opmars binnen het woon-werkverkeer en onder meer met het oog op de toenemende verkeershinder door de Oosterweelwerken wil Port of Antwerp daar nog een schep bovenop doen. "Ons doel is duidelijk: het aantal fietsers in de haven moet verder blijven toenemen op een verantwoorde manier", zegt Antwerps havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp Annick De Ridder (N-VA). "We leggen de lat heel hoog: een vrijliggend fietspad in asfalt tot aan elk bedrijf, waarbij veiligheid voorop staat. Hiervoor investeren we meer dan 40 miljoen euro de komende 10 jaar." Eerder zette het havenbedrijf al initiatieven zoals DeWaterbus en de Fietsbus op poten om fietsers sneller en veiliger van en naar het werk te krijgen. Daarnaast kunnen heel wat werknemers bij hun werkgever in de haven een elektrische fiets leasen. Nu wil Port of Antwerp dus ook nog bijkomend investeren in een uitbreiding en versterking van het netwerk van fietspaden in het havengebied, dat nu al zowat 200 kilometer lang is. Concreet wil Port of Antwerp de komende 10 jaar zowat 115 fietsinfrastructuurprojecten realiseren. "Het gaat daarbij zowel om structurele tekortkomingen op hoofdroutes en als om problemen op het laatste stuk tot aan het bedrijf", klinkt het. "In een eerste fase worden ontbrekende fietspaden aangelegd, daarna komen de fietspaden die niet aan de vereisten voldoen, aan de beurt." De 40 miljoen euro waarvan sprake is bestemd voor de uitvoering van de projecten. Daarnaast is er ook 4 miljoen euro voorzien voor ontwerp, voorbereiding en opvolging. (Belga)