De Europese luchtvaartautoriteit EASA werkt al een tijd aan een uniforme Europese regelgeving rond Flight Time Limitations. Die zal onder meer bepalen hoe lang piloten aan een stuk mogen vliegen. Als alles gaat zoals gepland, moeten de nieuwe regels ten laatste in september een ja krijgen in het Europees parlement. Maar volgens de European Cockpit Association (ECA), die 38.000 piloten vertegenwoordigd in Europa, en de European Tranport Workers' Federation (ETF) schort aan de huidige voorstellen heel wat. "De veiligheid van de passagiers dreigt in het gedrang te komen doordat piloten en cabinepersoneel te lang in de lucht mogen blijven", zegt ECA-voorzitter Nico Voorbach. Volgens Voorbach houdt de toekomstige regelgeving geen rekening met de aanbevelingen van wetenschappers, is de EASA gezwicht voor de commerciële belangen en lobbying van de luchtvaartmaatschappijen en zijn de regels die nu voorliggen minder streng dan in vele landen op dit moment het geval is. Zo mogen piloten binnenkort 11 à 12 uur 's nachts vliegen, terwijl volgens deskundigen 10 uur het maximum is. EASA verwacht voorts dat piloten na 22 uur wakker zijn nog een vliegtuig aan de grond kunnen zetten, "ronduit gevaarlijk! ". ECA en ETF organiseren daarom op 22 januari een "walkout" om politici en burgers bewust te maken van het probleem. Hoe die precies zal ingevuld worden, is nog niet volledig duidelijk. Of de passagiers hinder zullen ondervinden evenmin. Wie dat wil, kan de organisaties steunen door de petitie te onderteken op www.dead-tired.eu. (JOHANNES EISELE)

De Europese luchtvaartautoriteit EASA werkt al een tijd aan een uniforme Europese regelgeving rond Flight Time Limitations. Die zal onder meer bepalen hoe lang piloten aan een stuk mogen vliegen. Als alles gaat zoals gepland, moeten de nieuwe regels ten laatste in september een ja krijgen in het Europees parlement. Maar volgens de European Cockpit Association (ECA), die 38.000 piloten vertegenwoordigd in Europa, en de European Tranport Workers' Federation (ETF) schort aan de huidige voorstellen heel wat. "De veiligheid van de passagiers dreigt in het gedrang te komen doordat piloten en cabinepersoneel te lang in de lucht mogen blijven", zegt ECA-voorzitter Nico Voorbach. Volgens Voorbach houdt de toekomstige regelgeving geen rekening met de aanbevelingen van wetenschappers, is de EASA gezwicht voor de commerciële belangen en lobbying van de luchtvaartmaatschappijen en zijn de regels die nu voorliggen minder streng dan in vele landen op dit moment het geval is. Zo mogen piloten binnenkort 11 à 12 uur 's nachts vliegen, terwijl volgens deskundigen 10 uur het maximum is. EASA verwacht voorts dat piloten na 22 uur wakker zijn nog een vliegtuig aan de grond kunnen zetten, "ronduit gevaarlijk! ". ECA en ETF organiseren daarom op 22 januari een "walkout" om politici en burgers bewust te maken van het probleem. Hoe die precies zal ingevuld worden, is nog niet volledig duidelijk. Of de passagiers hinder zullen ondervinden evenmin. Wie dat wil, kan de organisaties steunen door de petitie te onderteken op www.dead-tired.eu. (JOHANNES EISELE)