Op het terrein van 3M begraaft Lantis grond met zeer hoge concentraties PFOS in een veiligheidsberm. Maar dat is slechts een deel van de totale hoeveelheid met ernstig vervuilde grond, die al jaren geleden in kaart gebracht werd.

Ongeveer de helft van de verontreinigde grond die volgens eerdere plannen weggegraven zou worden, blijft liggen. Dat blijkt uit documenten die De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en De Morgen konden inkijken.

Lantis schatte in een technische nota eind 2017 immers dat tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding zo'n 480.000 kubieke meter (m3) ernstig vervuilde grond weggegraven zou worden (grond met meer dan 70 microgram PFOS per kilogram).

De bouwheer van de Oosterweelverbinding mikt er nu op om nog maar 160.000 m3 ernstig vervuilde grond op te graven en in te kapselen. Dat is volgens Lantis-CEO Luc Hellemans ongeveer een halvering, die te danken is aan 'ontwerpoptimalisatie', onder meer door de diepte van bepaalde graafwerken te beperken.

'Het gaat bijvoorbeeld ook over het herontwerp van de rioleringen. Die zijn honderden meters lang, waardoor grote volumes grond uit het project vallen', klinkt het in De Standaard. Het Laatste Nieuws spreekt van slechts een derde van de ernstig vervuilde grond.

Op het terrein van 3M begraaft Lantis grond met zeer hoge concentraties PFOS in een veiligheidsberm. Maar dat is slechts een deel van de totale hoeveelheid met ernstig vervuilde grond, die al jaren geleden in kaart gebracht werd. Ongeveer de helft van de verontreinigde grond die volgens eerdere plannen weggegraven zou worden, blijft liggen. Dat blijkt uit documenten die De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en De Morgen konden inkijken. Lantis schatte in een technische nota eind 2017 immers dat tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding zo'n 480.000 kubieke meter (m3) ernstig vervuilde grond weggegraven zou worden (grond met meer dan 70 microgram PFOS per kilogram). De bouwheer van de Oosterweelverbinding mikt er nu op om nog maar 160.000 m3 ernstig vervuilde grond op te graven en in te kapselen. Dat is volgens Lantis-CEO Luc Hellemans ongeveer een halvering, die te danken is aan 'ontwerpoptimalisatie', onder meer door de diepte van bepaalde graafwerken te beperken. 'Het gaat bijvoorbeeld ook over het herontwerp van de rioleringen. Die zijn honderden meters lang, waardoor grote volumes grond uit het project vallen', klinkt het in De Standaard. Het Laatste Nieuws spreekt van slechts een derde van de ernstig vervuilde grond.