Diependaele heeft zich eerder al verzet tegen de Brusselse plannen. Nu de Brusselse regering een akkoord heeft bereikt, herhaalt de N-VA-minister zijn kritiek. "Vele Vlaamse pendelaars zullen hier de dupe van worden", zegt Diependaele. Hij betreurt ook dat Brussel dit akkoord "eenzijdig aankondigt". "Wij hebben altijd gepleit voor overleg. En dat blijven wij ook. Nog maar gisterenavond (woensdagavond) keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed die aandrong tot overleg". Volgens Diependaele is de geplande heffing ook helemaal geen maatregel om de mobiliteit of het milieu te verbeteren. "Brussel haalt vandaag 200 miljoen inkomsten uit verkeersbelasting. Met dit nieuwe systeem mikken ze op een half miljard. Dit is geen groene mobiliteitsmaatregel. Maar een pure belastingsverhoging die moet betaald worden door de Vlaamse pendelaars". Vlaanderen heeft volgens Diependaele zijn verkeersfiscaliteit op een budgetneutrale manier vergroend. "Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de oefening voor autofiscaliteit duidelijk niet goed gemaakt, en schuift nu de factuur daarvoor doodleuk door naar Vlaanderen", besluit Diependaele. (Belga)

Diependaele heeft zich eerder al verzet tegen de Brusselse plannen. Nu de Brusselse regering een akkoord heeft bereikt, herhaalt de N-VA-minister zijn kritiek. "Vele Vlaamse pendelaars zullen hier de dupe van worden", zegt Diependaele. Hij betreurt ook dat Brussel dit akkoord "eenzijdig aankondigt". "Wij hebben altijd gepleit voor overleg. En dat blijven wij ook. Nog maar gisterenavond (woensdagavond) keurde het Vlaams Parlement een resolutie goed die aandrong tot overleg". Volgens Diependaele is de geplande heffing ook helemaal geen maatregel om de mobiliteit of het milieu te verbeteren. "Brussel haalt vandaag 200 miljoen inkomsten uit verkeersbelasting. Met dit nieuwe systeem mikken ze op een half miljard. Dit is geen groene mobiliteitsmaatregel. Maar een pure belastingsverhoging die moet betaald worden door de Vlaamse pendelaars". Vlaanderen heeft volgens Diependaele zijn verkeersfiscaliteit op een budgetneutrale manier vergroend. "Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft de oefening voor autofiscaliteit duidelijk niet goed gemaakt, en schuift nu de factuur daarvoor doodleuk door naar Vlaanderen", besluit Diependaele. (Belga)