Uit een grootschalig onderzoek van de FOD Economie, waarover ook De Standaard bericht, blijken 6 op de 10 reclames voor consumentenkredieten bij winkels of winkelketens niet in orde. Vooral het wettelijk verplichte representatieve voorbeeld laat vaak te wensen over. Sinds 2010 moet op elke kredietreclame expliciet de waarschuwing 'Let op, geld lenen kost ook geld' prijken. Een op de zes winkels (16.5%) houdt zich niet aan die verplichting. Dat is iets meer dan in 2015, toen 13,2% van de winkels in de fout ging. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters kondigt daarom maatregelen aan om het probleem structureel aan te pakken. Die maatregelen spitsen zich enerzijds toe op een betere screening van de solvabiliteit van consumenten en anderzijds op een efficiëntere opsporing van kredietverleners wiens kredieten opvallend vaak tot wanbetalingen leiden. (Belga)

Uit een grootschalig onderzoek van de FOD Economie, waarover ook De Standaard bericht, blijken 6 op de 10 reclames voor consumentenkredieten bij winkels of winkelketens niet in orde. Vooral het wettelijk verplichte representatieve voorbeeld laat vaak te wensen over. Sinds 2010 moet op elke kredietreclame expliciet de waarschuwing 'Let op, geld lenen kost ook geld' prijken. Een op de zes winkels (16.5%) houdt zich niet aan die verplichting. Dat is iets meer dan in 2015, toen 13,2% van de winkels in de fout ging. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters kondigt daarom maatregelen aan om het probleem structureel aan te pakken. Die maatregelen spitsen zich enerzijds toe op een betere screening van de solvabiliteit van consumenten en anderzijds op een efficiëntere opsporing van kredietverleners wiens kredieten opvallend vaak tot wanbetalingen leiden. (Belga)