Het incident gebeurde woensdag in Lot (Vlaams-Brabant), vlakbij Buizingen, waar twee jaar geleden 19 doden vielen bij een treinramp. In het onderzoeksrapport van de ramp in Buizingen, dat vorige week werd gepubliceerd, staat zwart op wit dat de spoorweglijn waar het ongeval gebeurde, was uitgerust met het TBL+ automatisch remsysteem. Maar de locomotief zelf blijkbaar niet. In een dergelijk geval treedt het veiligheidssysteem niet in werking bij een seinoverschrijding. "Ruim 200 locomotieven van de NMBS moeten nog worden uitgerust met het automatische remsysteem TBL+. Wanneer zo'n rijtuig op een al aangepaste spoorlijn een rood stoplicht negeert, valt het rijtuig inderdaad niet automatisch stil, zoals woensdag in Lot", zegt Bart Crols van de NMBS. "80 procent van de locomotieven is intussen aangepast. Tegen 2013 zullen alle voertuigen over het veiligheidssysteem beschikken." (NAJ)

Het incident gebeurde woensdag in Lot (Vlaams-Brabant), vlakbij Buizingen, waar twee jaar geleden 19 doden vielen bij een treinramp. In het onderzoeksrapport van de ramp in Buizingen, dat vorige week werd gepubliceerd, staat zwart op wit dat de spoorweglijn waar het ongeval gebeurde, was uitgerust met het TBL+ automatisch remsysteem. Maar de locomotief zelf blijkbaar niet. In een dergelijk geval treedt het veiligheidssysteem niet in werking bij een seinoverschrijding. "Ruim 200 locomotieven van de NMBS moeten nog worden uitgerust met het automatische remsysteem TBL+. Wanneer zo'n rijtuig op een al aangepaste spoorlijn een rood stoplicht negeert, valt het rijtuig inderdaad niet automatisch stil, zoals woensdag in Lot", zegt Bart Crols van de NMBS. "80 procent van de locomotieven is intussen aangepast. Tegen 2013 zullen alle voertuigen over het veiligheidssysteem beschikken." (NAJ)