Losliggende tegels, slechte verlichting, gaten in het asfalt, littekens door waterschade, scheuren en barsten in het grauwe beton.... De toestand waarin deze ondergrondse weg van 2,5 kilometer lang zich bevindt, is een schande, de hoofdstad van Europa onwaardig.

Pascal Smet zucht. 'Misschien zijn de tunnels in het verleden wat verwaarloosd, maar ik wil ook niet te veel achteruitkijken. Brussel is aan het veranderen en zal nog meer veranderen. We zullen en moeten de achterstand inhalen.'

Begrijpelijk dat hij niet te veel achterom wil kijken, want hij was in 2003 Brussels minister van Mobiliteit en bijgevolg minstens mee verantwoordelijk voor de mobiliteitsachterstand. Smet: 'Er zijn toen beslissingen genomen en voorbereidingen gepland, maar de afgelopen vijf jaar is het dossier stilgevallen. Daar kan ik niets aan doen. Ik besef dat de huidige toestand van de tunnels slecht is voor het imago van Brussel.'

Sommige Brusselaars hopen dat Vlaanderen mee betaalt voor de renovatie van de Leopold II-tunnel, omdat die veel gebruikt wordt door Vlamingen.

Smet: 'Ik heb niet het recht om dat te vragen en dat hoeft ook niet. Ik zou wel graag zien dat Vlaanderen bijvoorbeeld op de Brusselse Ring zogenaamde 'high occupancy lanes' voorziet. Dat zijn rijstroken voor auto's met meer dan één passagier aan boord. En de maximale snelheid op de Ring rond Brussel moet worden verminderd tot honderd kilometer per uur.'

Dat zal niet volstaan om het mobiliteitsprobleem in Brussel op te lossen.

Smet: 'Brussel investeert de komende tien jaar 5,2 miljard euro in het openbaar vervoer. Wij doen het wat dat betreft dus beter dan de federale en Vlaamse overheid, want die besparen op het openbaar vervoer.'

Losliggende tegels, slechte verlichting, gaten in het asfalt, littekens door waterschade, scheuren en barsten in het grauwe beton.... De toestand waarin deze ondergrondse weg van 2,5 kilometer lang zich bevindt, is een schande, de hoofdstad van Europa onwaardig.Pascal Smet zucht. 'Misschien zijn de tunnels in het verleden wat verwaarloosd, maar ik wil ook niet te veel achteruitkijken. Brussel is aan het veranderen en zal nog meer veranderen. We zullen en moeten de achterstand inhalen.'Begrijpelijk dat hij niet te veel achterom wil kijken, want hij was in 2003 Brussels minister van Mobiliteit en bijgevolg minstens mee verantwoordelijk voor de mobiliteitsachterstand. Smet: 'Er zijn toen beslissingen genomen en voorbereidingen gepland, maar de afgelopen vijf jaar is het dossier stilgevallen. Daar kan ik niets aan doen. Ik besef dat de huidige toestand van de tunnels slecht is voor het imago van Brussel.'Smet: 'Ik heb niet het recht om dat te vragen en dat hoeft ook niet. Ik zou wel graag zien dat Vlaanderen bijvoorbeeld op de Brusselse Ring zogenaamde 'high occupancy lanes' voorziet. Dat zijn rijstroken voor auto's met meer dan één passagier aan boord. En de maximale snelheid op de Ring rond Brussel moet worden verminderd tot honderd kilometer per uur.'Smet: 'Brussel investeert de komende tien jaar 5,2 miljard euro in het openbaar vervoer. Wij doen het wat dat betreft dus beter dan de federale en Vlaamse overheid, want die besparen op het openbaar vervoer.'