De ideeën voor de 'Bruulparking', een parking onder het Bruulpark, werden afgevoerd nadat Groen was toegetreden tot de coalitie na de verkiezingen van eind 2018. De partij kantte zich al geruime tijd tegen een nieuwe parking in het centrum van de stad. Maar omdat het de bedoeling is de Vismarkt autovrij te maken, moeten de parkeerplaatsen die zich daar nu nog bevinden, elders worden gecompenseerd. Plannen voor parking 'Benedenstad', op een boogscheut van de oude Bruulparking, zagen zo het licht. Parking Benedenstad wordt een ondergrondse parking in de Brouwersstraat, op de plaats waar nu een gebouw van intercommunale InterLeuven staat. Met InterLeuven wordt bovendien een samenwerking aangegaan voor de exploitatie van de parking. Boven de parking komen kantoorruimtes. Debyser hekelde tijdens de gemeenteraad de hoge kostprijs voor het project. "25 miljoen euro, voor een parking die eigenlijk niet nodig is. Bovendien is er weinig transparantie over hoe dit ingepast gaat worden in de begroting." Volgens Debyser is het perfect mogelijk om met de bestaande parkeerplaatsen en een optimalisatie van de huidige parking te voorzien in voldoende plaatsen voor de buurt. "Dit project brengt bovendien toch een barst in de geloofwaardigheid van Groen", zei Debyser. Line De Witte (PVDA) wees er daarnaast op dat parking Vaartkom, die op 800 meter van de Benedenstad ligt, voor het grootste deel leegstaat. "En het stadsbestuur investeert enorm veel geld in de shuttlebus die parking Vaartkom met het centrum verbindt. Waarom dan nog een nieuwe parking bouwen? Zet in op de bestaande." De plannen voor de parking en het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan werden maandagavond door de meerderheid goedgekeurd. Oppositiepartijen N-VA, PVDA en Vlaams Belang stemden tegen, Open Vld onthield zich. (Belga)

De ideeën voor de 'Bruulparking', een parking onder het Bruulpark, werden afgevoerd nadat Groen was toegetreden tot de coalitie na de verkiezingen van eind 2018. De partij kantte zich al geruime tijd tegen een nieuwe parking in het centrum van de stad. Maar omdat het de bedoeling is de Vismarkt autovrij te maken, moeten de parkeerplaatsen die zich daar nu nog bevinden, elders worden gecompenseerd. Plannen voor parking 'Benedenstad', op een boogscheut van de oude Bruulparking, zagen zo het licht. Parking Benedenstad wordt een ondergrondse parking in de Brouwersstraat, op de plaats waar nu een gebouw van intercommunale InterLeuven staat. Met InterLeuven wordt bovendien een samenwerking aangegaan voor de exploitatie van de parking. Boven de parking komen kantoorruimtes. Debyser hekelde tijdens de gemeenteraad de hoge kostprijs voor het project. "25 miljoen euro, voor een parking die eigenlijk niet nodig is. Bovendien is er weinig transparantie over hoe dit ingepast gaat worden in de begroting." Volgens Debyser is het perfect mogelijk om met de bestaande parkeerplaatsen en een optimalisatie van de huidige parking te voorzien in voldoende plaatsen voor de buurt. "Dit project brengt bovendien toch een barst in de geloofwaardigheid van Groen", zei Debyser. Line De Witte (PVDA) wees er daarnaast op dat parking Vaartkom, die op 800 meter van de Benedenstad ligt, voor het grootste deel leegstaat. "En het stadsbestuur investeert enorm veel geld in de shuttlebus die parking Vaartkom met het centrum verbindt. Waarom dan nog een nieuwe parking bouwen? Zet in op de bestaande." De plannen voor de parking en het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan werden maandagavond door de meerderheid goedgekeurd. Oppositiepartijen N-VA, PVDA en Vlaams Belang stemden tegen, Open Vld onthield zich. (Belga)