Waarom is de demarche van TF1 bedreigend?

Frédéric Brébant(journalist bij Trends-Tendances): TF1 is populair bij Waalse en Brusselse tv-kijkers. In de commercieel interessante categorie van 18 tot 54 jaar heeft de zender een marktaandeel van 19 procent: na RTL is dat het op een na grootste aandeel in Franstalig België. Maar TF1 verdient geen geld aan dat Belgische publiek, en probeert daarom al jaren om hier voet aan de grond te krijgen. Dat is eindelijk gelukt: op 1 september zullen Belgische TF1-kijkers naar Belgische reclame kunnen kij...

Frédéric Brébant(journalist bij Trends-Tendances): TF1 is populair bij Waalse en Brusselse tv-kijkers. In de commercieel interessante categorie van 18 tot 54 jaar heeft de zender een marktaandeel van 19 procent: na RTL is dat het op een na grootste aandeel in Franstalig België. Maar TF1 verdient geen geld aan dat Belgische publiek, en probeert daarom al jaren om hier voet aan de grond te krijgen. Dat is eindelijk gelukt: op 1 september zullen Belgische TF1-kijkers naar Belgische reclame kunnen kijken, en niet langer naar spotjes voor Franse spullen of diensten die hier vaak niet beschikbaar zijn. Brébant: Volgens studies kan de Belgische markt TF1 tussen 15 en 30 miljoen euro per jaar opleveren. Dat is heel wat, als je weet dat in de hele reclamemarkt van de Franse Gemeenschap ongeveer 165 miljoen euro omgaat. De commerciële zender RTL neemt daarvan momenteel twee derde voor zijn rekening, de publieke omroep RTBF één derde. Vooral bij RTL, dat uitsluitend van reclame-inkomsten leeft, heerst paniek. Die zender zou tussen de 15 en 22 miljoen euro per jaar mislopen. Om daarop een antwoord te bieden, rolt hij momenteel een 'transformatieplan' uit - volgens sommigen een mooi woord voor een herstructurering. Er wordt gevreesd voor een groot banenverlies. Goedgeplaatste bronnen bij RTL zeggen dat er een revolutie op til is. Brébant: Transfer is voor 70 procent in handen van het Amerikaanse FOX, en heeft dus een solide hoofdaandeelhouder. Er werken 17 mensen, die de reclameregie verzekeren voor themakanalen als Cartoon Network en MTV en voor lokale Waalse televisiezenders. Voor het contract met TF1 zullen daar een tiental nieuwe krachten bij komen. Wat extra problematisch voor RTL en RTBF kan worden, is dat deze kleine speler, om een goede marktpositie te veroveren, de prijzen zal willen breken. Op die manier kan Transfer een aantal grote klanten bij andere zenders weghalen. Brébant: De Vlamingen hebben een audiovisuele sector ontwikkeld en veel in eigen producties geïnvesteerd. In Wallonië is dat veel minder gebeurd, waardoor wij ontzettend veel naar Franse televisie kijken. Bovendien spreken wij niet alleen dezelfde taal, zoals Vlamingen en Nederlanders, maar gaapt er tussen Frankrijk en Wallonië ook geen culturele kloof. Vraag de Walen wie de Vlaamse minister-president is en de meesten hebben geen idee. Wie de Franse minister van Cultuur is, weten ze meestal wél.