Het Belgische deel van de Noordzee is een van de drukst bevaren routes ter wereld. Iedere dag passeren ongeveer 400 schepen in onze wateren. "Als er iets gebeurt op die route dat zorgt voor verontreiniging, dan moeten we daar snel bij zijn. Daarom willen we de drie bevoegde diensten laten samenwerken als één operationele cel met één plan van aanpak", zegt minister Van Quickenborne. "Elke dienst zal vanuit zijn eigen specialisatie werken. Zo is de hulpverleningszone zeer goed in het logistieke luik en is de dienst Marien Milieu gespecialiseerd in bijzonder materiaal. De Civiele Bescherming heeft dan weer ervaring op het vlak van chemische vervuiling." Volgens de minister komen incidenten op zee met grote vervuiling niet vaak voor. Het laatste grote scheepsongeval dateert van 2015 met het schip Flinterstar. Wel ontvangt de Dienst Marien Milieu jaarlijks bijna 300 meldingen van incidenten op zee. De meeste incidenten hebben slechts een geringe impact op het milieu. "We moeten altijd voorbereid zijn op het ergste, dus het is een goede zaak dat deze diensten gaan samenwerken", aldus Van Quickenborne. (Belga)

Het Belgische deel van de Noordzee is een van de drukst bevaren routes ter wereld. Iedere dag passeren ongeveer 400 schepen in onze wateren. "Als er iets gebeurt op die route dat zorgt voor verontreiniging, dan moeten we daar snel bij zijn. Daarom willen we de drie bevoegde diensten laten samenwerken als één operationele cel met één plan van aanpak", zegt minister Van Quickenborne. "Elke dienst zal vanuit zijn eigen specialisatie werken. Zo is de hulpverleningszone zeer goed in het logistieke luik en is de dienst Marien Milieu gespecialiseerd in bijzonder materiaal. De Civiele Bescherming heeft dan weer ervaring op het vlak van chemische vervuiling." Volgens de minister komen incidenten op zee met grote vervuiling niet vaak voor. Het laatste grote scheepsongeval dateert van 2015 met het schip Flinterstar. Wel ontvangt de Dienst Marien Milieu jaarlijks bijna 300 meldingen van incidenten op zee. De meeste incidenten hebben slechts een geringe impact op het milieu. "We moeten altijd voorbereid zijn op het ergste, dus het is een goede zaak dat deze diensten gaan samenwerken", aldus Van Quickenborne. (Belga)