"De consument vindt vandaag geen plezier meer in winkelen, heeft angst voor het virus en gaat minder uitgeven omwille van financiële onzekerheid. Dat is een probleem voor de fysieke retail. Die sector stond ook voor de coronacrisis al onder druk. Er waren krimpende markten, een verschuiving naar online, en toenemende leegstand", zegt Van Ossel. "En door de coronacrisis komen de marges en omzet nog meer onder druk en stijgen de kosten." De consument is volgens de professor nerveus om weer naar de fysieke winkels te gaan. "Je zal de consument daarom een goed gevoel moeten geven. Niet iedereen is hetzelfde, sommigen zijn erg bang voor het virus, anderen trekken zich niets aan en organiseren lockdownfeestjes." De horeca zal het volgens Van Ossel alleszins lastig hebben zolang er geen vaccin voor het virus is. "Maar ik ben het fundamenteel oneens met wie zegt dat de horeca geen toekomst heeft. Het is gewoon zaak om de tussentijd te overbruggen." Van Ossel toont zich tevreden over de maatregelen die de regering genomen heeft. "Er is snel gehandeld, en dat is goed. De maatregelen zijn nu voorzien tot eind juni, maar de retail zal evenwel veel langer in moeilijkheden blijven." De omzet van e-commerce is tijdens de lockdown volgens Van Ossel "door het dak gegaan" en veel sneller gestegen dan het aantal bezoekers. "Dit betekent wellicht dat mensen online gegaan zijn voor iets dat ze echt nodig hadden." Het uitstel van de solden ten slotte noemt Van Ossel "een oliedom idee dat nergens op slaat". "Dit zal geen enkel effect hebben." (Belga)

"De consument vindt vandaag geen plezier meer in winkelen, heeft angst voor het virus en gaat minder uitgeven omwille van financiële onzekerheid. Dat is een probleem voor de fysieke retail. Die sector stond ook voor de coronacrisis al onder druk. Er waren krimpende markten, een verschuiving naar online, en toenemende leegstand", zegt Van Ossel. "En door de coronacrisis komen de marges en omzet nog meer onder druk en stijgen de kosten." De consument is volgens de professor nerveus om weer naar de fysieke winkels te gaan. "Je zal de consument daarom een goed gevoel moeten geven. Niet iedereen is hetzelfde, sommigen zijn erg bang voor het virus, anderen trekken zich niets aan en organiseren lockdownfeestjes." De horeca zal het volgens Van Ossel alleszins lastig hebben zolang er geen vaccin voor het virus is. "Maar ik ben het fundamenteel oneens met wie zegt dat de horeca geen toekomst heeft. Het is gewoon zaak om de tussentijd te overbruggen." Van Ossel toont zich tevreden over de maatregelen die de regering genomen heeft. "Er is snel gehandeld, en dat is goed. De maatregelen zijn nu voorzien tot eind juni, maar de retail zal evenwel veel langer in moeilijkheden blijven." De omzet van e-commerce is tijdens de lockdown volgens Van Ossel "door het dak gegaan" en veel sneller gestegen dan het aantal bezoekers. "Dit betekent wellicht dat mensen online gegaan zijn voor iets dat ze echt nodig hadden." Het uitstel van de solden ten slotte noemt Van Ossel "een oliedom idee dat nergens op slaat". "Dit zal geen enkel effect hebben." (Belga)