Na moeizame gesprekken bereikte de Vlaamse regering vorige week een klimaatakkoord. Dat akkoord met in totaal een 40-tal maatregelen voorziet dat Vlaanderen tegen 2030 40 procent minder zal uitstoten dan in 2005. De maatregelen gaan van de elektrificatie van het wagenpark tot de verplichte renovatie van energieverslindende woningen. "Een duidelijk pakket met ambitieuze en berekende doelstellingen", zo zei minister-president Jan Jambon (N-VA) vandaag bij de start van het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. "Geen holle frasen, maar een onderbouwd, positief en realistisch plan", dixit Jambon. De oppositie is het daar duidelijk niet mee eens. "Dit plan is niet robuust en geeft geen antwoord op de klimaaturgentie", stelt Groen-fractieleider Björn Rzoska. Volgens hem ontbreken er in het plan een aantal "essentiële keuzes", zoals de slimme kilometerheffing voor personenwagens, de betonstop en de afbouw van de veestapel. Groen vindt ook dat de regering Jambon de klimaatinspanningen "afwentelt" op de burgers en gezinnen. Een kritiek die ook te horen was bij Bruno Tobback (Vooruit), Jos D'Haese (PVDA) en Sam Van Rooy (Vlaams Belang). Volgens Vooruit en PVDA maakt Vlaanderen zich ronduit "belachelijk" met dit klimaatplan. Voor de linkse oppositie gaan de Vlaamse plannen op veel vlakken niet ver genoeg. Bij het uiterst rechtse Vlaams Belang is dan weer te horen dat Vlaanderen niet moet meestappen in het "hypocriete klimaatcircus" van Glasgow. "Niet de CO2-uitstoot moet naar beneden, wel de energiefactuur", aldus Sam Van Rooy. (Belga)

Na moeizame gesprekken bereikte de Vlaamse regering vorige week een klimaatakkoord. Dat akkoord met in totaal een 40-tal maatregelen voorziet dat Vlaanderen tegen 2030 40 procent minder zal uitstoten dan in 2005. De maatregelen gaan van de elektrificatie van het wagenpark tot de verplichte renovatie van energieverslindende woningen. "Een duidelijk pakket met ambitieuze en berekende doelstellingen", zo zei minister-president Jan Jambon (N-VA) vandaag bij de start van het actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. "Geen holle frasen, maar een onderbouwd, positief en realistisch plan", dixit Jambon. De oppositie is het daar duidelijk niet mee eens. "Dit plan is niet robuust en geeft geen antwoord op de klimaaturgentie", stelt Groen-fractieleider Björn Rzoska. Volgens hem ontbreken er in het plan een aantal "essentiële keuzes", zoals de slimme kilometerheffing voor personenwagens, de betonstop en de afbouw van de veestapel. Groen vindt ook dat de regering Jambon de klimaatinspanningen "afwentelt" op de burgers en gezinnen. Een kritiek die ook te horen was bij Bruno Tobback (Vooruit), Jos D'Haese (PVDA) en Sam Van Rooy (Vlaams Belang). Volgens Vooruit en PVDA maakt Vlaanderen zich ronduit "belachelijk" met dit klimaatplan. Voor de linkse oppositie gaan de Vlaamse plannen op veel vlakken niet ver genoeg. Bij het uiterst rechtse Vlaams Belang is dan weer te horen dat Vlaanderen niet moet meestappen in het "hypocriete klimaatcircus" van Glasgow. "Niet de CO2-uitstoot moet naar beneden, wel de energiefactuur", aldus Sam Van Rooy. (Belga)