Het gaat volgens de eerste voorlopige cijfers, op basis van gegevens van de federale politie, om 304 slachtoffers, tegenover 297 in 2018. Het gaat om de tweede stijging op rij. Het is van 2016 geleden dat het aantal dodelijke slachtoffers boven de 300 lag. "Het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen is de voorbije decennia sterk gedaald, maar de laatste jaren treedt een stagnatie op. Met 304 verkeersdoden in 2019 is het duidelijk dat we de belangrijkste doelstelling voor 2020, namelijk het aantal verkeersdoden terugdringen tot maximum 200, niet zullen halen", dixit de VSV in een persbericht. In 2000 waren er nog 871 verkeersdoden. De voorbije jaren nam het aantal slachtoffers vooral af onder auto-inzittenden, maar bij de voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders was die verbetering veel minder te bespeuren. Vooral het aantal slachtoffers onder fietsers blijft "zorgwekkend hoog": In 2018 ging het bijvoorbeeld om 919 doden en zwaargewonden, (32,4 procent van het totale aantal). Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) zijn dringend bijkomende inspanningen nodig om verdere vooruitgang te boeken. De kwestie komt vandaag/dinsdag aan bod op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Turnhout. (Belga)

Het gaat volgens de eerste voorlopige cijfers, op basis van gegevens van de federale politie, om 304 slachtoffers, tegenover 297 in 2018. Het gaat om de tweede stijging op rij. Het is van 2016 geleden dat het aantal dodelijke slachtoffers boven de 300 lag. "Het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen is de voorbije decennia sterk gedaald, maar de laatste jaren treedt een stagnatie op. Met 304 verkeersdoden in 2019 is het duidelijk dat we de belangrijkste doelstelling voor 2020, namelijk het aantal verkeersdoden terugdringen tot maximum 200, niet zullen halen", dixit de VSV in een persbericht. In 2000 waren er nog 871 verkeersdoden. De voorbije jaren nam het aantal slachtoffers vooral af onder auto-inzittenden, maar bij de voetgangers, fietsers, bromfietsers en motorrijders was die verbetering veel minder te bespeuren. Vooral het aantal slachtoffers onder fietsers blijft "zorgwekkend hoog": In 2018 ging het bijvoorbeeld om 919 doden en zwaargewonden, (32,4 procent van het totale aantal). Volgens Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) zijn dringend bijkomende inspanningen nodig om verdere vooruitgang te boeken. De kwestie komt vandaag/dinsdag aan bod op het Vlaams Congres Verkeersveiligheid in Turnhout. (Belga)